Julkisen verkkopalvelun kehittäminen : CASE: Yrityshakemisto Keravan kaupungille
Martikainen, Minni; Quach Thi, Anh Tuyet (2016)
Martikainen, Minni
Quach Thi, Anh Tuyet
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096802
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee julkisen palvelun kehittämistä verkkoon siirrettävien palveluiden kannalta. Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka kehittämisosiossa kuvataan Keravan kaupungille tehdyn sähköisen verkossa toimivan yrityshakemiston suunnittelu- ja tekovaiheet sekä kerrotaan tarkemmin työn tekoon käytetystä ohjelmasta, ESRIstä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Keravan kaupungin kanssa. Sähköinen yritysrekisteri pohjautuu karttaan, jossa yritykset ovat merkitty omilla kyseiseen alaan sopivilla ”täpillä”, joten se toimii samalla karttana.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan tämän hetkisiä vastaavia verkossa toimivia palveluita, joiden tarkoitus on helpottaa kuluttajien asiointia esimerkiksi valtion virastoissa. Tässä opinnäytetyössä perehdytään siihen, minkälaisia palveluita julkisen sektorin edustajat ovat jo siirtäneet verkkoon ja minkä takia. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään myös paikkatietoa. Tietoa kirjallisuus- ja kehittämisosioon kerättiin lähes samoilla tutkimusmenetelmillä. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin haastatteluja, havainnointia sekä lomakepohjalla tehtyä kyselyä. Työ on siis kvalitatiivinen tutkimus.
Yrityshakemisto sai erittäin positiivista palautetta sen esittelytilaisuudessa. Keravalaiset yrittäjät olivat todella mielissään saadessaan näkyvyyttä ilmaiseksi ja he arvostivat kovasti sitä, että Keravan kaupungin työntekijöillä on yrityshakemiston ansiosta helpompi saada yrityksien yhteystiedot ja lähettää tietoa esimerkiksi kaupungin uusista hankkeista.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan tämän hetkisiä vastaavia verkossa toimivia palveluita, joiden tarkoitus on helpottaa kuluttajien asiointia esimerkiksi valtion virastoissa. Tässä opinnäytetyössä perehdytään siihen, minkälaisia palveluita julkisen sektorin edustajat ovat jo siirtäneet verkkoon ja minkä takia. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään myös paikkatietoa. Tietoa kirjallisuus- ja kehittämisosioon kerättiin lähes samoilla tutkimusmenetelmillä. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin haastatteluja, havainnointia sekä lomakepohjalla tehtyä kyselyä. Työ on siis kvalitatiivinen tutkimus.
Yrityshakemisto sai erittäin positiivista palautetta sen esittelytilaisuudessa. Keravalaiset yrittäjät olivat todella mielissään saadessaan näkyvyyttä ilmaiseksi ja he arvostivat kovasti sitä, että Keravan kaupungin työntekijöillä on yrityshakemiston ansiosta helpompi saada yrityksien yhteystiedot ja lähettää tietoa esimerkiksi kaupungin uusista hankkeista.