Rajattomien mahdollisuuksien äärellä : Kokonaisvaltaiseksi näyttelijäksi kasvaminen fyysisen teatterin työtavoilla
Myllyntaus, Marjukka (2016)
Myllyntaus, Marjukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127469
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kolmen merkittävän fyysisen teatterin tekijän Vsevolod Meyerholdin, Jerzy Grotowskin sekä Eugenio Barban työtä. Kyseisten ohjaajien työskentelymetodeja havainnollistetaan tekijän omien käytännön kokemuksien sekä esimerkkien avulla. Tekijän kokemukset perustuvat hänen suorittamaansa viiden kuukauden mittaiseen työharjoittelujaksoon espanjalaisessa Sennsa Teatro Laboratorio -teatteriryhmässä, jossa harjoitellaan ensisijaisesti Jerzy Grotowskin ja Vsevolod Meyerholdin oppien mukaan.
Opinnäytetyö osallistuu keskusteluun näyttelijän kehollisuuden tärkeydestä ja nostaa esiin fyysisten näyttelijäntyöllisten harjoitteiden lukuisia mahdollisuuksia, joilla teatterillista ilmaisua voidaan rikastuttaa, elävöittää ja vapauttaa. Keholähtöinen työskentely tekee esityksestä arkirealismista poikkeavan kokemuksen, joka koskettaa ja liikuttaa niin esiintyjän kuin katsojankin mielikuvitusta uudella tavalla.
Työn alkupuolella esitellään Meyerholdin, Grotowskin sekä Barban työskentelytapoja tekijälle kiinnostavasta näkökulmasta ja esitellään muun muassa köyhän teatterin, via negativan sekä biomekaniikan käsitteistöä. Keskiöön nousevat teatteriohjaajien ajattelu näyttelijäntyön ja liikkeen kokonaisvaltaisuuden tärkeydestä sekä kehon loputtomista mahdollisuuksista luoda tarinaa.
Loppupuolella esitellään espanjalaisen teatteriryhmän työskentelytapoja ja konkretisoidaan metodeja käytännön esimerkein. Tekijä avaa työharjoittelujaksonsa kokemuksia ja osoittaa keholähtöisen työskentelyn arvon näyttämötapahtumien ja henkilöhahmon luomisessa sekä näyttelijän mielikuvituksen vapauttamisessa.
Keskeisenä lähdemateriaalina toimii fyysisen teatterin tekijöiden kirjoittamat teokset sekä heidän työtään käsittelevä kirjallisuus, tekijän omat työpäiväkirjamerkinnät ja espanjalaisen teatteriohjaaja José Manuel Mudarran haastattelu helmikuulta 2016.
Opinnäytetyö osallistuu keskusteluun näyttelijän kehollisuuden tärkeydestä ja nostaa esiin fyysisten näyttelijäntyöllisten harjoitteiden lukuisia mahdollisuuksia, joilla teatterillista ilmaisua voidaan rikastuttaa, elävöittää ja vapauttaa. Keholähtöinen työskentely tekee esityksestä arkirealismista poikkeavan kokemuksen, joka koskettaa ja liikuttaa niin esiintyjän kuin katsojankin mielikuvitusta uudella tavalla.
Työn alkupuolella esitellään Meyerholdin, Grotowskin sekä Barban työskentelytapoja tekijälle kiinnostavasta näkökulmasta ja esitellään muun muassa köyhän teatterin, via negativan sekä biomekaniikan käsitteistöä. Keskiöön nousevat teatteriohjaajien ajattelu näyttelijäntyön ja liikkeen kokonaisvaltaisuuden tärkeydestä sekä kehon loputtomista mahdollisuuksista luoda tarinaa.
Loppupuolella esitellään espanjalaisen teatteriryhmän työskentelytapoja ja konkretisoidaan metodeja käytännön esimerkein. Tekijä avaa työharjoittelujaksonsa kokemuksia ja osoittaa keholähtöisen työskentelyn arvon näyttämötapahtumien ja henkilöhahmon luomisessa sekä näyttelijän mielikuvituksen vapauttamisessa.
Keskeisenä lähdemateriaalina toimii fyysisen teatterin tekijöiden kirjoittamat teokset sekä heidän työtään käsittelevä kirjallisuus, tekijän omat työpäiväkirjamerkinnät ja espanjalaisen teatteriohjaaja José Manuel Mudarran haastattelu helmikuulta 2016.