PIETNIEMEN SAUNATUPA : Pienen perheyrityksen markkinointi-case
Mäkinen, Leena (2010)
Mäkinen, Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155681
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä olen perehtynyt pienen, uuden porilaisen perheyrityksen, Pietniemen Saunatuvan, markkinoinnin kehittämiseen, suunnitteluun ja toteuttamiseen. Pienellä aloittavalla yrityksellä ei ole varaa investoida markki-nointiin ja halusin auttaa tämän yrityksen lanseerausta paikallisille ravintola- ja pitopalvelumarkkinoille. Tavoitteena oli saada näkyvyyttä Pietniemen Saunatuvalle ja siten hankkia asiakaskuntaa laman kourissa aloittavalle tilausravintolalle.
Yrityksen ensimmäisen toimintavuoden aikana olin mukana rakentamassa yritykselle ulkoista kuvaa mm. perustamalla kotisivut ja toimimalla yrityksen kotisivujen toteuttajana ja kuvamateriaalin tuottajana. Saatuani riittävästi kuvamateriaalia kokosin esittelykansiot molemmille yrittäjille heidän myyntityötään varten.
Kotisivut ovat olleet nyt toiminnassa yhden vuoden ja kävijöitä on riittänyt vuoden jokaiselle päivälle. Kotisivut ovat yrityksen pääkanava markkinoinnissa ja tiedottamisessa. Facebook-sivut perustettiin toimintavuoden lopussa ja niiden käytön hyödyntäminen on vielä alkuvaiheessa.
Tätä opinnäytettä tehdessäni olen saanut tehdä ja perehtyä sellaisiin asioihin, joita en työni puolesta koskaan ole tehnyt. Olen päässyt syventymään aiemmin harrastuksena pitämiini asioihin, kuten valokuvaukseen ja tietotekniikan hyväksikäyttöön. Työtä tehdessäni opin erittäin paljon sosiaalisesta mediasta ja huomasin, kuinka paljon on otettava huomioon liikuttaessa verkostoissa ja konkreettisessa työssä www-sivujen kanssa, ja miten aikaa vievää työtä se on. Kotisivujen kävijätilastojen seurannalla saamme tietoa asiakkaiden osoittamasta mielenkiinnosta Saunatupaa kohtaan. Opin työtä tehdessäni, kuinka alkuvaiheessa olemme tämän yrityksen brändin kehittämisessä. Sanonta, ”Tieto tuo tuskaa”, on konkreettisesti tullut toteen. Paikoilleen ei voi jäädä, muuten aika ajaa ohi ja yritys jää unholaan.
Yrityksen ensimmäisen toimintavuoden aikana olin mukana rakentamassa yritykselle ulkoista kuvaa mm. perustamalla kotisivut ja toimimalla yrityksen kotisivujen toteuttajana ja kuvamateriaalin tuottajana. Saatuani riittävästi kuvamateriaalia kokosin esittelykansiot molemmille yrittäjille heidän myyntityötään varten.
Kotisivut ovat olleet nyt toiminnassa yhden vuoden ja kävijöitä on riittänyt vuoden jokaiselle päivälle. Kotisivut ovat yrityksen pääkanava markkinoinnissa ja tiedottamisessa. Facebook-sivut perustettiin toimintavuoden lopussa ja niiden käytön hyödyntäminen on vielä alkuvaiheessa.
Tätä opinnäytettä tehdessäni olen saanut tehdä ja perehtyä sellaisiin asioihin, joita en työni puolesta koskaan ole tehnyt. Olen päässyt syventymään aiemmin harrastuksena pitämiini asioihin, kuten valokuvaukseen ja tietotekniikan hyväksikäyttöön. Työtä tehdessäni opin erittäin paljon sosiaalisesta mediasta ja huomasin, kuinka paljon on otettava huomioon liikuttaessa verkostoissa ja konkreettisessa työssä www-sivujen kanssa, ja miten aikaa vievää työtä se on. Kotisivujen kävijätilastojen seurannalla saamme tietoa asiakkaiden osoittamasta mielenkiinnosta Saunatupaa kohtaan. Opin työtä tehdessäni, kuinka alkuvaiheessa olemme tämän yrityksen brändin kehittämisessä. Sanonta, ”Tieto tuo tuskaa”, on konkreettisesti tullut toteen. Paikoilleen ei voi jäädä, muuten aika ajaa ohi ja yritys jää unholaan.