Paraisten kaupungin päällystettävät sorakadut
Friman, Stefan (2016)
Friman, Stefan
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137614
Tiivistelmä
Sorakatujen kunnossapito on työlästä ja asfaltoiminen kallista, ja siksi on oltava selkeät perustelut, miksi katuosuus on järkevää päällystää. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Paraisten kaupungin katuverkoston nykytilaa ja toimenpiteitä, jotka ovat sekä kaupungin talouden että asukkaiden kannalta mahdollisimman järkeviä.
Paraisten kaupunki on runsaan 15 000 asukkaan saaristokunta, joka syntyi Paraisten kaupungin ja pienempien kuntien, Nauvon, Korppoon, Houtskarin ja Iniön yhteenliittymänä vuonna 2009. Suurin osa kaupungin omista kaduista on asfalttipäällysteisiä, mutta edelleen 20 km on päällystämätöntä sorakatua. Työn tavoitteena on selvittää, millaisia tarpeita ja edellytyksiä eri sorakatuosuuksien päällystämiselle on ja mitkä ovat niiden kustannusvaikutukset.
Nykytilan selvittämiseksi tutkittiin aluksi käytössä olevat resurssit sekä edeltävien vuosien kustannukset yleisellä tasolla. Sen jälkeen pureuduttiin sorakatujen ylläpidon vaatimuksiin verrattuna asfaltoituihin katuihin. Työssä käsitellään myös asfaltointipäätökseen vaikuttavia muita tekijöitä, kuten asumisviihtyvyys, kunnallistekniikan korjaustarpeet, sähkö- ja tietoliikennekaapelien rakentamistarpeet sekä mahdolliset esteet asfaltointihankkeen toteuttamiselle.
Johtopäätöksenä kuvataan asfaltointitoimien vaikutukset talouteen, resurssitarpeisiin ja asukkaiden tyytyväisyyteen. Yleisesti ottaen tuloksena nähtiin, että kaikkien sorakatujen asfaltointi lähivuosina on järkevää niin pian kuin kaupunkien resurssit antavat myöden. Tätä puoltavat niin taloudelliset seikat kuin asukkaiden mielipiteetkin.
Paraisten kaupunki on runsaan 15 000 asukkaan saaristokunta, joka syntyi Paraisten kaupungin ja pienempien kuntien, Nauvon, Korppoon, Houtskarin ja Iniön yhteenliittymänä vuonna 2009. Suurin osa kaupungin omista kaduista on asfalttipäällysteisiä, mutta edelleen 20 km on päällystämätöntä sorakatua. Työn tavoitteena on selvittää, millaisia tarpeita ja edellytyksiä eri sorakatuosuuksien päällystämiselle on ja mitkä ovat niiden kustannusvaikutukset.
Nykytilan selvittämiseksi tutkittiin aluksi käytössä olevat resurssit sekä edeltävien vuosien kustannukset yleisellä tasolla. Sen jälkeen pureuduttiin sorakatujen ylläpidon vaatimuksiin verrattuna asfaltoituihin katuihin. Työssä käsitellään myös asfaltointipäätökseen vaikuttavia muita tekijöitä, kuten asumisviihtyvyys, kunnallistekniikan korjaustarpeet, sähkö- ja tietoliikennekaapelien rakentamistarpeet sekä mahdolliset esteet asfaltointihankkeen toteuttamiselle.
Johtopäätöksenä kuvataan asfaltointitoimien vaikutukset talouteen, resurssitarpeisiin ja asukkaiden tyytyväisyyteen. Yleisesti ottaen tuloksena nähtiin, että kaikkien sorakatujen asfaltointi lähivuosina on järkevää niin pian kuin kaupunkien resurssit antavat myöden. Tätä puoltavat niin taloudelliset seikat kuin asukkaiden mielipiteetkin.