"Minä haluan olla minä" : Valokuvausmenetelmä perhetyöhön
Kulmala, Annukka; Korpi, Salla (2016)
Kulmala, Annukka
Korpi, Salla
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127419
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee valokuvausmenetelmän käyttämistä perhetyössä. Työ on tehty toimeksiantona Perhepalvelut Peppilotta Oy:lle. Perhepalvelut Peppilotta Oy on maaliskuussa 2015 perustettu ylivieskalainen perhepalveluita tuottava sosiaalialan yritys. Työn päätavoitteena on ollut kehittää toimeksiantajalle toimiva valokuvausmenetelmä yhdeksi menetelmäksi perhetyöhön.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Opinnäytetyön keskeinen teoriapohja koostuu sosiaalipedagogiikan ja voimauttavan valokuvan menetelmän määrittelystä. Sosiaalipedagogiikka muodostaa keskeisen viitekehyksen kaikelle sosiaalialan ohjaustyölle. Voimauttavan valokuvan menetelmä pohjautuu vahvasti sosiaalipedagogisiin periaatteisiin. Sen tarkoituksena on vahvistaa lapsen itsetuntoa ja minäkäsitystä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suunnitellaan toimeksiantajalle perhetyöhön soveltuva valokuvausmenetelmä, joka on innostava, monipuolinen ja helppo toteuttaa lasten kanssa. Suunnittelu pohjautuu tietoperustaan. Suunniteltu valokuvausmenetelmä toteutetaan harkiten kahden lapsen kanssa. Menetelmän tarkoituksena on saada lapselle kokemus
nähdyksi ja kuulluksi tulemisesta. Toinen lapsi totesikin: ”Minä haluan olla minä”.
Valokuvausmenetelmän avulla lapset saivat oman mielipiteensä kuuluviin ja huomasivat oman erityisyytensä. Lapset pitivät kuvauksista ja valmiin teoksen tekemisestä. Toimeksiantaja aikoo ottaa valokuvausmenetelmän käyttöön. Opinnäytetyön tuloksena kehitelty valokuvausmenetelmä on toiminnallinen ja taidelähtöinen menetelmä, jota voi helposti soveltaa eri-ikäisten lasten kanssa toteutettavaksi.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Opinnäytetyön keskeinen teoriapohja koostuu sosiaalipedagogiikan ja voimauttavan valokuvan menetelmän määrittelystä. Sosiaalipedagogiikka muodostaa keskeisen viitekehyksen kaikelle sosiaalialan ohjaustyölle. Voimauttavan valokuvan menetelmä pohjautuu vahvasti sosiaalipedagogisiin periaatteisiin. Sen tarkoituksena on vahvistaa lapsen itsetuntoa ja minäkäsitystä.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suunnitellaan toimeksiantajalle perhetyöhön soveltuva valokuvausmenetelmä, joka on innostava, monipuolinen ja helppo toteuttaa lasten kanssa. Suunnittelu pohjautuu tietoperustaan. Suunniteltu valokuvausmenetelmä toteutetaan harkiten kahden lapsen kanssa. Menetelmän tarkoituksena on saada lapselle kokemus
nähdyksi ja kuulluksi tulemisesta. Toinen lapsi totesikin: ”Minä haluan olla minä”.
Valokuvausmenetelmän avulla lapset saivat oman mielipiteensä kuuluviin ja huomasivat oman erityisyytensä. Lapset pitivät kuvauksista ja valmiin teoksen tekemisestä. Toimeksiantaja aikoo ottaa valokuvausmenetelmän käyttöön. Opinnäytetyön tuloksena kehitelty valokuvausmenetelmä on toiminnallinen ja taidelähtöinen menetelmä, jota voi helposti soveltaa eri-ikäisten lasten kanssa toteutettavaksi.