Kasvavan yrityksen varastoprosessien kehittäminen
Kohonen, Mikko (2016)
Kohonen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127543
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli laatia kasvavalle yritykselle opastusmateriaali, jonka avulla pyritään yhtenäistämään yrityksen eri toimipisteiden varastoprosesseja samanlaisiksi kuin kohdeyrityksen keskusvaraston. Opastusmateriaalia voidaan myös käyttää, jos yrityksen varastoprosesseja halutaan esitellä ulkopuolisille tahoille. Insinöörityön toimeksianto saatiin kohdeyrityksen hankintajohtajalta.
Työn aikana havaittuja varaston kehityskohtia kirjattiin ja niille luotiin parannusehdotuksia. Työssä ei tutkittu, onko opastusmateriaali onnistunut yhtenäistämään muiden toimipisteiden varastoprosesseja samanlaisiksi kuin keskusvaraston. Parannusehdotuksia olivat esimerkiksi varastoitavien nimikkeiden ABC-analyysi ja varastohankintojen VMI-toimintamalli.
Kohdeyrityksen keskusvarastossa on neljä erilaista varastoprosessia: myyntitilaus, sisäinen siirtotilaus, projekti ja huoltotilaus. Myyntitilaukset ovat tavarakauppaa yrityksen ja asiakkaan välillä, sisäisen siirtotilauksen tarkoituksena on lähettää varastoitavia nimikkeitä yksiköstä toiseen. Projektit ovat asiakastilauksia, joihin sisältyy palvelua ja nimikkeitä, ja huoltotilaukset ovat myyntitapahtumia, jotka sisältävät nimikkeiden lisäksi myös palvelua.
Kohdeyrityksen keskusvarastossa on varsinaisen varaston lisäksi kolme eri varastoa: huolto-, takuu- ja projektivarasto. Keskusvarasto hallinnoi lisäksi useita pääkaupunkiseudulla toimivia autovarastoja.
Insinöörityön lopputuloksena luotiin kymmenen dian esitysgrafiikka, jossa tutustutaan kohdeyrityksen keskusvarastoajatteluun ja esitellään eri varastoprosessit. Laadittua diaesitystä käytetään varastoprosessien esittelyssä ulkopuolisille, ja se on nähtävillä yrityksen sisäisessä tietoverkossa.
Työn aikana havaittuja varaston kehityskohtia kirjattiin ja niille luotiin parannusehdotuksia. Työssä ei tutkittu, onko opastusmateriaali onnistunut yhtenäistämään muiden toimipisteiden varastoprosesseja samanlaisiksi kuin keskusvaraston. Parannusehdotuksia olivat esimerkiksi varastoitavien nimikkeiden ABC-analyysi ja varastohankintojen VMI-toimintamalli.
Kohdeyrityksen keskusvarastossa on neljä erilaista varastoprosessia: myyntitilaus, sisäinen siirtotilaus, projekti ja huoltotilaus. Myyntitilaukset ovat tavarakauppaa yrityksen ja asiakkaan välillä, sisäisen siirtotilauksen tarkoituksena on lähettää varastoitavia nimikkeitä yksiköstä toiseen. Projektit ovat asiakastilauksia, joihin sisältyy palvelua ja nimikkeitä, ja huoltotilaukset ovat myyntitapahtumia, jotka sisältävät nimikkeiden lisäksi myös palvelua.
Kohdeyrityksen keskusvarastossa on varsinaisen varaston lisäksi kolme eri varastoa: huolto-, takuu- ja projektivarasto. Keskusvarasto hallinnoi lisäksi useita pääkaupunkiseudulla toimivia autovarastoja.
Insinöörityön lopputuloksena luotiin kymmenen dian esitysgrafiikka, jossa tutustutaan kohdeyrityksen keskusvarastoajatteluun ja esitellään eri varastoprosessit. Laadittua diaesitystä käytetään varastoprosessien esittelyssä ulkopuolisille, ja se on nähtävillä yrityksen sisäisessä tietoverkossa.