Viisuminhakuprosessi Pietarin pääkonsulaatissa ja Viisumikeskuksessa
Hasu, Henri (2016)
Hasu, Henri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127587
Tiivistelmä
Insinöörityön tutkimustavoitteena oli selvittää ja kuvata nykytila-analyysin avulla Pietarin pääkonsulaatin ja vuonna 2011 avatun Viisumikeskuksen viisuminhakuprosessin kulku hakemuksen vastaanottamisesta viisumin luovutukseen takaisin asiakkaalle. Sen vaatima empiirinen osa toteutettiin pääosin haastatteluiden muodossa vierailulla Pietariin keväällä 2013 ja tietoperustan lähteinä käytettiin yleistä kirjallisuutta, internetlähteitä ja luentomateriaaleja.
Organisaation suorituskyvyn parantamiseksi on luotu useita työkaluja ja teorioita. Matriisiorganisaatio vaatii onnistuakseen kaikkien osa-alueiden saumatonta yhteistyötä ja prosessin ja organisaation kypsyysmalli puolestaan helpottaa prosessien hallintaa uudelleensuunnittelun avulla. Toiminnanohjauksen työvälineistä tärkeimpiä ovat budjetit, ERP, tunnusluvut ja mittarit. Tuotantoprosessien kehitys käsityöstä nykypäivän JIT- ja verkostotuotantoon on muuttanut prosesseja voimakkaasti yhä tehokkaammiksi, monipuolisemmiksi ja laadukkaammiksi. Etenkin laadun hallinta ja sen jatkuvan parantamisen merkitys korostuvat nykytuotannossa, joka pohjautuu paljolti Toyotan luomiin tai sen seurauksena syntyneisiin malleihin ja filosofioihin, kuten JIT, Kanban, Lean, 5S, Kaizen ja Six Sigma. Kaikkia yhdistää Plan-Do-Check-Act-malli eli Demingin ympyrä.
Viisuminhakuprosessin nykytila-analyysissä havaittiin kehityskohteita, kuten laatuongelmia, pullonkaula, IT-ongelma ja tiedonkulun hitaus tai jopa ajoittainen liikkumattomuus. Lisäksi havaittiin taloudellisia kehityskohteita. Näiden havaintojen pohjalta luotiin lista kehitysehdotuksia ja niiden pohjalta lista jatkotutkimushankkeista, kuten laadun parantaminen palkitsemisjärjestelmää muuttamalla, sisäisen tiedonkulun parantaminen projektin avulla ja prosessin pullonkaulan poistaminen selvittämällä vaadittavat resurssitarpeet tilojen ja koulutuksen suhteen.
Organisaation suorituskyvyn parantamiseksi on luotu useita työkaluja ja teorioita. Matriisiorganisaatio vaatii onnistuakseen kaikkien osa-alueiden saumatonta yhteistyötä ja prosessin ja organisaation kypsyysmalli puolestaan helpottaa prosessien hallintaa uudelleensuunnittelun avulla. Toiminnanohjauksen työvälineistä tärkeimpiä ovat budjetit, ERP, tunnusluvut ja mittarit. Tuotantoprosessien kehitys käsityöstä nykypäivän JIT- ja verkostotuotantoon on muuttanut prosesseja voimakkaasti yhä tehokkaammiksi, monipuolisemmiksi ja laadukkaammiksi. Etenkin laadun hallinta ja sen jatkuvan parantamisen merkitys korostuvat nykytuotannossa, joka pohjautuu paljolti Toyotan luomiin tai sen seurauksena syntyneisiin malleihin ja filosofioihin, kuten JIT, Kanban, Lean, 5S, Kaizen ja Six Sigma. Kaikkia yhdistää Plan-Do-Check-Act-malli eli Demingin ympyrä.
Viisuminhakuprosessin nykytila-analyysissä havaittiin kehityskohteita, kuten laatuongelmia, pullonkaula, IT-ongelma ja tiedonkulun hitaus tai jopa ajoittainen liikkumattomuus. Lisäksi havaittiin taloudellisia kehityskohteita. Näiden havaintojen pohjalta luotiin lista kehitysehdotuksia ja niiden pohjalta lista jatkotutkimushankkeista, kuten laadun parantaminen palkitsemisjärjestelmää muuttamalla, sisäisen tiedonkulun parantaminen projektin avulla ja prosessin pullonkaulan poistaminen selvittämällä vaadittavat resurssitarpeet tilojen ja koulutuksen suhteen.