Asiakastyytyväisyystutkimus Case My Dreamhome -nettikauppa
Palola, Sofia; Palomäki, Saana (2010)
Palola, Sofia
Palomäki, Saana
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003185763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003185763
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee My Dreamhome -nettikaupan asiakastyytyväisyyttä. My Dreamhome on keväällä 2007 perustettu sisustus- ja lahjatavaraputiikki, jonka nettikauppa avattiin vuoden 2008 maaliskuussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia asiakkailla on My Dreamhome -nettikaupasta. Tutkimuksen teoriaosassa on käsitelty tutkimuksen kannalta oleellisia teorioita: markkinointiviestintää ja verkkomarkkinointia, verkkokauppaa, ostokäyttäytymistä verkossa, palvelun ja asiakassuhteen laatua, asiakastyytyväisyyttä ja suhde-markkinointia. Tutkimuksen empiirisessä osassa olemme käsitelleet markkinointi-tutkimuksen teoriaa, tutkimusprosessin vaiheita ja käyneet läpi tutkimuksen tulokset. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimus oli kokonaistutkimus, joten se lähetettiin kaikille nettikaupan asiakkaille ja yrityksen postituslistan jäsenille. Vastauksia kyselyyn saimme 70 kappaletta ja vastausprosentiksi tuli noin 23. Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä My Dreamhome -nettikaupan toimintaan ja heillä oli hyviä kokemuksia tilaamisesta. Vastaajat kertoivat aikovansa käyttää nettikauppaa myös jatkossa, ja olivat valmiita suosittelemaan sitä myös tuttavilleen. Tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä tarkasteltiin reliabiliteetin ja validiteetin avulla. Tutkimusta voidaan pitää luotettavana, koska sillä saatiin selville niitä asioita, joita oli tarkoituskin tutkia.