Keskustellen apuohjaajaksi : Ryttylän Kirin apuohjaajakoulutus
Ahtinen, Maija (2016)
Ahtinen, Maija
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137713
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää Ryttylän Kirin ensimmäinen oma apuohjaajakoulutus, jonka avulla saataisiin lisää apuohjaajia Kirin leiritoimintaan sekä liikuntakerhoon. Työelämäyhteytenä toimi Ryttylän Kiri, joka on paikallinen urheilu- ja liikuntaseura. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin leiritoimintaan ja sen kehittämiseen.
Taustateoriana perehdyttiin kansalaistoimintaan, oppimiseen, nuorisokasvatukseen sekä vertaiohjaamiseen ja -oppimiseen. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös tekijän omia leirikokemuksia sekä leiritoiminnan tuottamia tietoja ja taitoja.
Toiminnallisessa osuudessa järjestettiin yhdessä tekijän kouluttajaparin kanssa Kirin apuohjaajakoulutus, jonka piti olla luentotyylinen. Koulutuksen edetessä havaittiin, että nuoret oppivat paremmin keskustelemalla. Koulutuksen rakenne muuttui, ja nuoria osallistettiin kyselemällä ja johdattelemalla heidän keskusteluaan. Loppupalautteessa nuoret kertoivat, että he oppivat eniten toisiltaan sekä keskustelemalla koulutuksen teemoista.
Koulutus oli tarpeellinen ja osa nuorista osasi käyttää opittua tietoa hyvin myös käytännössä. Jatkossa koulutuksessa tulee kiinnittää enemmän huomiota apuohjaajan velvollisuuksiin sekä esimerkkinä olemiseen. Nuoret kaipasivat koulutukseen myös enemmän leikkien ohjaamista. Myös leirin etukäteissuunnitteluun tulee jatkossa kiinnittää enemmän huomioita.
Taustateoriana perehdyttiin kansalaistoimintaan, oppimiseen, nuorisokasvatukseen sekä vertaiohjaamiseen ja -oppimiseen. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös tekijän omia leirikokemuksia sekä leiritoiminnan tuottamia tietoja ja taitoja.
Toiminnallisessa osuudessa järjestettiin yhdessä tekijän kouluttajaparin kanssa Kirin apuohjaajakoulutus, jonka piti olla luentotyylinen. Koulutuksen edetessä havaittiin, että nuoret oppivat paremmin keskustelemalla. Koulutuksen rakenne muuttui, ja nuoria osallistettiin kyselemällä ja johdattelemalla heidän keskusteluaan. Loppupalautteessa nuoret kertoivat, että he oppivat eniten toisiltaan sekä keskustelemalla koulutuksen teemoista.
Koulutus oli tarpeellinen ja osa nuorista osasi käyttää opittua tietoa hyvin myös käytännössä. Jatkossa koulutuksessa tulee kiinnittää enemmän huomiota apuohjaajan velvollisuuksiin sekä esimerkkinä olemiseen. Nuoret kaipasivat koulutukseen myös enemmän leikkien ohjaamista. Myös leirin etukäteissuunnitteluun tulee jatkossa kiinnittää enemmän huomioita.