MYYNTIOSASTON TOIMINNAN TEHOSTAMINEN
Virolainen, Toni (2010)
Virolainen, Toni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003185779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003185779
Tiivistelmä
Toiminnan tehostaminen menestyvän yrityksen myyntiosastolla vaatii organisaation ja toimintatapojen tutkimista. Toiminnan tehokkuus käsitteenä on laaja, mutta yleensä ottaen tehokkuus määräytyy laskennallisesti yrityksen tuloksesta, jota analysoimalla, yrityksen tuottavuus selviää.
Menestyvissä yrityksissä taseet ovat kunnossa, mutta työn tehokkuus ajallisesti ja toiminnallisesti ajateltuna, saattaa silti olla tasolla, jossa on vielä paljon parannettavaa. Tämän työ aiheena ei ole tutkia yrityksen osaston tehokkuutta taseen kautta, vaan keskittyä enemmän toiminnan tehokkuuden nostamiseen tutkimalla osaston toimintaa ja sitä kautta laatia suunnitelmia toiminnan tehostamiseksi.
Organisaation toimivuuden arvioimiseen on käytetty henkilöstön haastatteluja, organisaatiokaavioiden analysointia, tutkimalla yrityksessä tapahtuneita ristiriitaisuuksia ja johtamisen toimivuutta. Kirjallisuusviitteitä on tehty arviointien tueksi, joiden avulla on pyritty osoittamaan toiminnan muutoksen tarpeellisuus ja mihin suuntaan.
Toiminnan tehostaminen vaatii myyntiosastolla organisaatiorakenteen muuttamisen. Tämä mahdollistaa paremman johtamisen. Johtamisen avuksi on otettava kehityskeskustelut, projektiosaaminen, tietotekniikan parempi hyödyntäminen, koulutuksen lisääminen ja laatujärjestelmä toimintaohjeineen.
Menestyvissä yrityksissä taseet ovat kunnossa, mutta työn tehokkuus ajallisesti ja toiminnallisesti ajateltuna, saattaa silti olla tasolla, jossa on vielä paljon parannettavaa. Tämän työ aiheena ei ole tutkia yrityksen osaston tehokkuutta taseen kautta, vaan keskittyä enemmän toiminnan tehokkuuden nostamiseen tutkimalla osaston toimintaa ja sitä kautta laatia suunnitelmia toiminnan tehostamiseksi.
Organisaation toimivuuden arvioimiseen on käytetty henkilöstön haastatteluja, organisaatiokaavioiden analysointia, tutkimalla yrityksessä tapahtuneita ristiriitaisuuksia ja johtamisen toimivuutta. Kirjallisuusviitteitä on tehty arviointien tueksi, joiden avulla on pyritty osoittamaan toiminnan muutoksen tarpeellisuus ja mihin suuntaan.
Toiminnan tehostaminen vaatii myyntiosastolla organisaatiorakenteen muuttamisen. Tämä mahdollistaa paremman johtamisen. Johtamisen avuksi on otettava kehityskeskustelut, projektiosaaminen, tietotekniikan parempi hyödyntäminen, koulutuksen lisääminen ja laatujärjestelmä toimintaohjeineen.