Mobiilisovelluksen sisäiset ostot
Lavaste, Elias (2016)
Lavaste, Elias
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137753
Tiivistelmä
Yksi sovelluskehityksen haasteista on tulojen luominen. Sovelluksen sisäiset ostot ovat nykypäivänä sovelluskehittäjien tärkeimpiä tulonlähteitä. Sovelluksen sisäisten ostojen tuntemuksesta on tullut kehittäjille yleispätevää tietoa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa Pianorobot Oy:n kehittämään sovellukseen sovelluksen sisäinen kuukausimaksu. Työn tavoitteena oli tuoda toimeksiantajalle taloudellista hyötyä.
Projekti toteutettiin pääasiassa Unity-pelimoottoria hyödyntäen ja kuukausimaksu tehtiin toimivaksi kahdessa eri sovelluskaupassa. Työssä tutkittiin Google Play ja App Store -sovelluskauppojen toimintaperiaatteita ja käyttöä sovelluksen sisäisissä ostoissa. Kuukausimaksun lisäksi selvitettiin erityyppisiä sovelluksen sisäisiä ostoja. Työssä tutustuttiin myös alustariippumattomaan sovelluskehitykseen. Kehittäjällä on mahdollisuus valita parhaiten projektin tarpeita vastaava työkalu lukuisista eri vaihtoehdoista. Opinnäytetyöprosessin aikana tutustuttiin eri vaihtoehtoihin ja valittiin niistä sopivimmat.
Työn aineistona käytettiin muun muassa palveluntarjoajien eli Googlen ja Applen teknistä dokumentaatiota. Opinnäytetyö luo kokonaiskuvan sovelluksen sisäisistä ostoista ja niiden toteutuksesta. Valmiin tuotoksen kehittelyä voisi jatkaa esimerkiksi lisäämällä vaihtoehtoja erityyppisille mikromaksuille. Maksuprosesseihin voisi myös tutustua syvällisemmin alustakohtaisten ympäristöjen kautta.
Projekti toteutettiin pääasiassa Unity-pelimoottoria hyödyntäen ja kuukausimaksu tehtiin toimivaksi kahdessa eri sovelluskaupassa. Työssä tutkittiin Google Play ja App Store -sovelluskauppojen toimintaperiaatteita ja käyttöä sovelluksen sisäisissä ostoissa. Kuukausimaksun lisäksi selvitettiin erityyppisiä sovelluksen sisäisiä ostoja. Työssä tutustuttiin myös alustariippumattomaan sovelluskehitykseen. Kehittäjällä on mahdollisuus valita parhaiten projektin tarpeita vastaava työkalu lukuisista eri vaihtoehdoista. Opinnäytetyöprosessin aikana tutustuttiin eri vaihtoehtoihin ja valittiin niistä sopivimmat.
Työn aineistona käytettiin muun muassa palveluntarjoajien eli Googlen ja Applen teknistä dokumentaatiota. Opinnäytetyö luo kokonaiskuvan sovelluksen sisäisistä ostoista ja niiden toteutuksesta. Valmiin tuotoksen kehittelyä voisi jatkaa esimerkiksi lisäämällä vaihtoehtoja erityyppisille mikromaksuille. Maksuprosesseihin voisi myös tutustua syvällisemmin alustakohtaisten ympäristöjen kautta.