Merikontista vähittäiskaupan liiketilaksi : Liiketoimintamalli Tansanian markkinoille
Kalmari, Kalle (2016)
Kalmari, Kalle
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157906
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty suomalais-tansanialaisen yhteisyrityksen Expression Tanzania Ltd:n toimeksiannosta. Opinnäytetyön päätavoite oli kuvata merikonttien hyödyntämiseen myyntipisteinä perustuva vähittäiskaupan kioskikonsepti Tansanian markkinoille. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen produkti on liiketoimintamalli.
Produkti muodostuu kolmesta toisiaan tukevasta osiosta: PESTLE-toimintaympäristöanalyysistä, business model canvas -työkalun mukaisesti rakennetusta liiketoimintamallista sekä toimitusketjun hallinnan osiosta, jossa esitellään liiketoimintamallin materiaali- ja palveluvirta, informaatiovirta, pääomavirta, logistiikkastrategia ja toimitusketjun hallinnan työkaluja. Opinnäytetyön produktia ei julkaista, sillä se sisältää toimeksiantajan liikesalaisuuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu liiketoimintamallien suunnittelusta, toimitusketjun hallinnasta ja toimintaympäristön analysoinnista. Primaariaineistoa hankittiin teemahaastatteluilla, jotka kohdistuivat Expression Tanzania Ltd:n hallinnollisiin työntekijöihin. Sekundaariaineistona käytettiin kansainvälisten organisaatioiden analyysejä ja tietokantoja sekä viranomaislähteitä.
Produkti sijoittuu liiketoimintamallina käsitteelliseen ja teoreettiseen kerrokseen liiketoimintastrategian ja liiketoimintaprosessien välissä. Työssä on pyritty huomioimaan myös liiketoiminnan strategiset tavoitteet ja toimitusketjun hallinnan työkalut edesauttavat liiketoiminnan prosessien suorittamisessa. Tästä huolimatta työn fokus on selkeästi toiminnan rakenteen ja luonteen kuvaamisessa, eikä se mene muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta liiketoiminnan prosessien tasolle.
Produkti muodostuu kolmesta toisiaan tukevasta osiosta: PESTLE-toimintaympäristöanalyysistä, business model canvas -työkalun mukaisesti rakennetusta liiketoimintamallista sekä toimitusketjun hallinnan osiosta, jossa esitellään liiketoimintamallin materiaali- ja palveluvirta, informaatiovirta, pääomavirta, logistiikkastrategia ja toimitusketjun hallinnan työkaluja. Opinnäytetyön produktia ei julkaista, sillä se sisältää toimeksiantajan liikesalaisuuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu liiketoimintamallien suunnittelusta, toimitusketjun hallinnasta ja toimintaympäristön analysoinnista. Primaariaineistoa hankittiin teemahaastatteluilla, jotka kohdistuivat Expression Tanzania Ltd:n hallinnollisiin työntekijöihin. Sekundaariaineistona käytettiin kansainvälisten organisaatioiden analyysejä ja tietokantoja sekä viranomaislähteitä.
Produkti sijoittuu liiketoimintamallina käsitteelliseen ja teoreettiseen kerrokseen liiketoimintastrategian ja liiketoimintaprosessien välissä. Työssä on pyritty huomioimaan myös liiketoiminnan strategiset tavoitteet ja toimitusketjun hallinnan työkalut edesauttavat liiketoiminnan prosessien suorittamisessa. Tästä huolimatta työn fokus on selkeästi toiminnan rakenteen ja luonteen kuvaamisessa, eikä se mene muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta liiketoiminnan prosessien tasolle.