Tulospalkkausjärjestelmän vaatimukset ja odotukset market-toimialalla : Case Osuuskauppa KPO, Prisma Vaasa
Eriksson, Anne; Hannuksela, Riikka (2010)
Eriksson, Anne
Hannuksela, Riikka
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003215828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003215828
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää kyselyn perusteella odotuksia ja vaati-muksia tulospalkkiojärjestelmälle market-toimialalla. Kohdeyrityksemme oli Osuuskauppa KPO:n Vaasan Prisma, jossa kysely suoritettiin alkuvuodesta 2010. Teoriaosassa tutkimme motivaatiota ja palkitsemista sekä palkitsemisen muodoista syvemmin tulospalkkausta. Keräsimme aineistoa kirjallisuudesta ja internetistä löytyvistä julkaisuista. Tulospalkkaus on yksi tunnetuimmista ja käytetyimmistä palkitsemisen muodoista tänä päivänä ja tietoa aiheesta löytyi helposti. Tutkimus-tulosten perusteella noin 80 % vähittäiskaupan alalla työskentelevistä työntekijöistä kuuluu tulospalkkausjärjestelmän piiriin, mikä kertoo aiheen tärkeydestä alalla. Työmme empiirisessä osassa selvitimme henkilöstön ja esimiesten mielipiteitä tulospalkitsemisen suhteen kohdeyrityksessämme. Tutkimus toteutettiin paperisena kyselylomakkeena, joka jaettiin myymälähenkilöstölle. Kyselylomakkeen laatimisessa käytimme apuna aikaisemmin tehtyjä kyselyitä ja esitestasimme lomakkeen ennen lopullista toteutusta. Johdon mielipiteet tulospalkkausjärjestelmästä selvitimme erillisellä kyselyllä. Tutkimuksemme tuloksena saimme hyvän kuvan siitä, miten tärkeänä eri tahot tulospalkkausta pitävät. Tavoitteenamme oli selvittää, mitkä ovat hyviä palkitsemistapoja ja -perusteita. Selvitimme lisäksi, mitkä ovat järjestelmän tärkeimpiä ominaisuuksia ja minkälaisia tiedotuskanavia tulisi käyttää.