Viulun jousikäden tekniikan opiskelun vaikutukset opettajuuteen
Jääskelä, Janne (2010)
Jääskelä, Janne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003185775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003185775
Tiivistelmä
Opinnäytyössä selvitetään tapauskohtaisesti kuinka jousikäden tekniikan kirjallisen materiaalin ja videomateriaalin opiskelu vaikuttaa opettajuuteen. Opinnäytetyön ohessa on liitteenä tekniikkamateriaalien tiivistelmä, jousitekniikkaopas. Työssä käsitellään tekniikkaoppaan lähteitä pintapuolisesti ja yritetään tuoda esille tapauskohtaisia opettajuuden muutoksia, joita on ilmennyt jousitekniikkaoppaan kokoamisprosessin aikana.
Opinnäytetyön tulokset vahvistavat sitä ajatusta, että viulun soiton itseopiskelukin on mahdollista. Tutkimuksen koehenkilö on toki viulunsoiton ammattiopiskelija, joten aikaisempi tietopohja antoi jousikäden tekniikkaoppaan kokoamiselle hyvät lähtökohdat. Merkittävimpiä muutoksia ovat selkeä opetukse laadun paraneminen ja jousikäden hallinan kehittyminen. Koehenkilö kokee prosessin olleen erittäin hyödyllinen hänelle muusikkona ja opettajana. Tietotaidon lisääntymisen lisäksi hänen opetusmetodit ovat kehittyneet ja opetuksesta on tullut varmempaa ja ammattimaisempaa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan sanoa, että nykyisten viulunsoiton opettajien tulisi vakavasti harkita kirjallisen materiaalin ja videomateriaalin yhdistämistä opettamiseen. Tämä tukee monipuolista oppimista ja opettamista ja toisi uutta syvyttää suomalaiseen musiikin koulutusjärjestelmään.
Opinnäytetyön tulokset vahvistavat sitä ajatusta, että viulun soiton itseopiskelukin on mahdollista. Tutkimuksen koehenkilö on toki viulunsoiton ammattiopiskelija, joten aikaisempi tietopohja antoi jousikäden tekniikkaoppaan kokoamiselle hyvät lähtökohdat. Merkittävimpiä muutoksia ovat selkeä opetukse laadun paraneminen ja jousikäden hallinan kehittyminen. Koehenkilö kokee prosessin olleen erittäin hyödyllinen hänelle muusikkona ja opettajana. Tietotaidon lisääntymisen lisäksi hänen opetusmetodit ovat kehittyneet ja opetuksesta on tullut varmempaa ja ammattimaisempaa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan sanoa, että nykyisten viulunsoiton opettajien tulisi vakavasti harkita kirjallisen materiaalin ja videomateriaalin yhdistämistä opettamiseen. Tämä tukee monipuolista oppimista ja opettamista ja toisi uutta syvyttää suomalaiseen musiikin koulutusjärjestelmään.