Ohjelmoitavien logiikoiden modernisointi kokoonpanon päälinja, Valmet Automotive
Kuopila, Jani (2016)
Kuopila, Jani
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167948
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaan kokoonpanon päälinjan kuljettimien ohjauslogiikoiden modernisointi. Tarkoituksena oli selvittää nykyisten logiikkaohjausjärjestelmien varaosien tilanne ja saatavuus sekä suunnitella korvaavat ohjausjärjestelmät nykyisten tilalle. Lisäksi huomioitavaa oli uuden tekniikan tuomat hyödyt ohjausjärjestelmän kehittämisessä kunnossapidon ja tuotannon prosessin kannalta.
Käytössä olevien Omronin CVM-sarjan logiikoiden komponenttien varaosasaatavuus on loppunut toimittajalta. Valmet Automotiven varaosatilanne oli määrällisesti vajaa varmistamaan tuotannon jatkuvuus, joten selvitys logiikan vaihdoille ja järjestelmäntoiminnan varmistamiselle oli perusteltua.
Kokoonpanon päälinja koostuu kolmesta erillisestä kuljetinalueesta, joista rullakuljettimen logiikan vaihto päätettiin toteuttaa ensimmäiseksi. Projektista laadittiin laadunvarmistuspöytäkirja, jossa huomioitiin työn aikataulu, henkilöstö, koeajot, tuotannon varmistus, varaosat ja kunnossapidon automaatiojaoksen koulutus. Logiikan vaihto sujui suunnitelmien mukaisesti ja sekä asennus että testaus saatiin suoritettua laaditussa aikataulussa. Tuotannon aloituksessa ei ilmennyt logiikkavaihtoon liittyviä ongelmia, eikä niitä ole ilmennyt vaihdon jälkeenkään.
Rullakuljettimen logiikan vaihdon myötä komponenttien varaosasaldoa saatiin parannettua sekä kartutettua kokemusta myös tulevaisuudessa tehtäviä logiikkavaihdoksia varten.
Käytössä olevien Omronin CVM-sarjan logiikoiden komponenttien varaosasaatavuus on loppunut toimittajalta. Valmet Automotiven varaosatilanne oli määrällisesti vajaa varmistamaan tuotannon jatkuvuus, joten selvitys logiikan vaihdoille ja järjestelmäntoiminnan varmistamiselle oli perusteltua.
Kokoonpanon päälinja koostuu kolmesta erillisestä kuljetinalueesta, joista rullakuljettimen logiikan vaihto päätettiin toteuttaa ensimmäiseksi. Projektista laadittiin laadunvarmistuspöytäkirja, jossa huomioitiin työn aikataulu, henkilöstö, koeajot, tuotannon varmistus, varaosat ja kunnossapidon automaatiojaoksen koulutus. Logiikan vaihto sujui suunnitelmien mukaisesti ja sekä asennus että testaus saatiin suoritettua laaditussa aikataulussa. Tuotannon aloituksessa ei ilmennyt logiikkavaihtoon liittyviä ongelmia, eikä niitä ole ilmennyt vaihdon jälkeenkään.
Rullakuljettimen logiikan vaihdon myötä komponenttien varaosasaldoa saatiin parannettua sekä kartutettua kokemusta myös tulevaisuudessa tehtäviä logiikkavaihdoksia varten.