Markkinointiviestintäkampanjan suunnittelu ja toteutus sosiaaliseen mediaan
Liias, Emmi-Pauliina (2016)
Liias, Emmi-Pauliina
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168026
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kalajoen Urheilu ja Kone Oy. Toimeksiantaja on urheilutarvikkeiden ja pienkoneiden vähittäismyymälä, joka harjoittaa toimintaa myös oman verkkokauppansa välityksellä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli perustaa yritykselle Facebook ja Instagram -tilit, seurata niiden kehitystä sekä suunnitella ja toteuttaa yrityksen sosiaalisen median kanaville isäinpäiväkampanja.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu yrityksen esittelystä sekä sosiaalisen median oppaista, yleisesti markkinointiviestintää kokevista teoksista sekä yksityiskohtaisempaa tietoa antavista verkkolähteistä. Suuri osa urheiluliikkeen markkinointiviestintää sekä tietoperusta kohdeyrityksen markkinointiviestinnän keinoista on kirjoittajan omaa kokemusta ja havainnointia urheiluliikkeessä työskentelyn ohessa. Tietoperustan on tarkoitus toimia kampanjan toteutuksen jälkeen ohjeena yrityksen toiminnalle sosiaalisessa mediassa.
Kampanjan tavoitteena oli saada näkyvyyttä yrittäjän valitsemille 11 kampanjatuotteelle, ja houkutella asiakkaita tutustumaan tuotteisiin kivijalkamyymälässä sekä verkkokaupassa. Markkinointiviestinnän tavoitteena sosiaalisessa mediassa on pitkällä aikavälillä parantaa yrityksen imagoa ja lisätä myyntiä. Kampanjan suunnittelun apuna käytettiin tietoperustaa, 6.4.-6.5.2015 toteutettua kilpailijoiden seurantaa sekä kesän 2015 aikana toteutettua yrityksen Facebook ja Instagram -tilien perustamista ja päivitysten seurantaa.
Isänpäiväkampanja toteutettiin aikavälillä 29.10.–8.11.2015 ja sen pääkanavaksi valittiin Facebook. Pääosassa olivat laadukkaat tuotekuvat sekä kampanjan aikana toteutettu kilpailu. Kampanjan onnistumista seurattiin seurantataulukon, Facebook-työkalun sekä työntekijöille lähetetyn kyselylomakkeen avulla. Kilpailukuvan kommenttien ja myyntitavoitteen osalta kampanjan toteutus onnistui hyvin, mutta seuraaja- ja tykkääjämäärissä jäätiin hieman tavoitteesta.
Kampanjan seurannan tulokset osoittivat, että Facebookissa viesti oli kohderyhmälle sopiva. Julkaisun kattavuuden rajaaminen osoittautui ilmaisessa mainonnassa kuitenkin ongelmalliseksi. Maksullisen mainonnan hyödyntäminen olisi yritykselle hyvä vaihtoehto Facebookissa ja myös Instagramissa. Hyvän sisällön tuottamisella on suuri vaikutus seuraajien ja tykkääjien aktivointiin, ja yrityksen kannattaakin panostaa siihen jatkossa. Työntekijöiden kannustaminen ideoiden kehittelyyn ja mahdolliset yhteistyösopimukset sponsoriurheilijoiden kanssa mahdollistaisivat mielenkiintoisten päivitysten julkaisun yrittäjien työkiireistä huolimatta.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu yrityksen esittelystä sekä sosiaalisen median oppaista, yleisesti markkinointiviestintää kokevista teoksista sekä yksityiskohtaisempaa tietoa antavista verkkolähteistä. Suuri osa urheiluliikkeen markkinointiviestintää sekä tietoperusta kohdeyrityksen markkinointiviestinnän keinoista on kirjoittajan omaa kokemusta ja havainnointia urheiluliikkeessä työskentelyn ohessa. Tietoperustan on tarkoitus toimia kampanjan toteutuksen jälkeen ohjeena yrityksen toiminnalle sosiaalisessa mediassa.
Kampanjan tavoitteena oli saada näkyvyyttä yrittäjän valitsemille 11 kampanjatuotteelle, ja houkutella asiakkaita tutustumaan tuotteisiin kivijalkamyymälässä sekä verkkokaupassa. Markkinointiviestinnän tavoitteena sosiaalisessa mediassa on pitkällä aikavälillä parantaa yrityksen imagoa ja lisätä myyntiä. Kampanjan suunnittelun apuna käytettiin tietoperustaa, 6.4.-6.5.2015 toteutettua kilpailijoiden seurantaa sekä kesän 2015 aikana toteutettua yrityksen Facebook ja Instagram -tilien perustamista ja päivitysten seurantaa.
Isänpäiväkampanja toteutettiin aikavälillä 29.10.–8.11.2015 ja sen pääkanavaksi valittiin Facebook. Pääosassa olivat laadukkaat tuotekuvat sekä kampanjan aikana toteutettu kilpailu. Kampanjan onnistumista seurattiin seurantataulukon, Facebook-työkalun sekä työntekijöille lähetetyn kyselylomakkeen avulla. Kilpailukuvan kommenttien ja myyntitavoitteen osalta kampanjan toteutus onnistui hyvin, mutta seuraaja- ja tykkääjämäärissä jäätiin hieman tavoitteesta.
Kampanjan seurannan tulokset osoittivat, että Facebookissa viesti oli kohderyhmälle sopiva. Julkaisun kattavuuden rajaaminen osoittautui ilmaisessa mainonnassa kuitenkin ongelmalliseksi. Maksullisen mainonnan hyödyntäminen olisi yritykselle hyvä vaihtoehto Facebookissa ja myös Instagramissa. Hyvän sisällön tuottamisella on suuri vaikutus seuraajien ja tykkääjien aktivointiin, ja yrityksen kannattaakin panostaa siihen jatkossa. Työntekijöiden kannustaminen ideoiden kehittelyyn ja mahdolliset yhteistyösopimukset sponsoriurheilijoiden kanssa mahdollistaisivat mielenkiintoisten päivitysten julkaisun yrittäjien työkiireistä huolimatta.