Nuorisopsykiatrisen asumiskoti Puro Oy:n asiakastyytyväisyys : Sosiaalityöntekijöiden, nuorten ja huoltajien näkökulmia palveluiden laadusta
Holmqvist, Jenna; Hakala, Kaisa (2016)
Holmqvist, Jenna
Hakala, Kaisa
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137757
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, mitä mieltä eri tahot ovat Nuorisopsykiatrisen asumiskoti Puro Oy:n palveluiden laadusta ja millaista palautetta he antavat asumiskodin toiminnasta. Tutkimukseen osallistui Puroon sijoitettuina olleita nuoria, heidän huoltajiansa sekä sosiaalityöntekijöitä, joiden kunnista nuoria oli sijoitettu Puroon. Tutkimustulosten ja palautteiden avulla Puro voi kehittää toimintaansa entistä laadukkaammaksi.
Teoreettinen pohja koostuu suurimmalta osin lastensuojelun teoriasta ja laista. Tutkimuksessa on käsitelty myös sijaishuoltoa ja sen erilaisia toteutustapoja, Nuorisopsykiatrinen asumiskoti Puroa sekä laadunhallintaa.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduin kyselylomakkein, joissa oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Sosiaalityöntekijöille lomakkeet postitettiin, nuoret ja heidän huoltajansa saivat lomakkeet Puron jälkihuollon ohjaajilta. Vastausmäärät jäivät odotettua pienemmiksi, joten vaikka vastaukset ovat merkityksellisiä Puron laadunhallinnan ja kehittämisen kannalta, niitä ei voi yleistää.
Tutkimusta verrattiin vuonna 2009 valmistuneeseen Puron asiakastyytyväisyyttä mittaavan opinnäytetyön tutkimukseen.
Teoreettinen pohja koostuu suurimmalta osin lastensuojelun teoriasta ja laista. Tutkimuksessa on käsitelty myös sijaishuoltoa ja sen erilaisia toteutustapoja, Nuorisopsykiatrinen asumiskoti Puroa sekä laadunhallintaa.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduin kyselylomakkein, joissa oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Sosiaalityöntekijöille lomakkeet postitettiin, nuoret ja heidän huoltajansa saivat lomakkeet Puron jälkihuollon ohjaajilta. Vastausmäärät jäivät odotettua pienemmiksi, joten vaikka vastaukset ovat merkityksellisiä Puron laadunhallinnan ja kehittämisen kannalta, niitä ei voi yleistää.
Tutkimusta verrattiin vuonna 2009 valmistuneeseen Puron asiakastyytyväisyyttä mittaavan opinnäytetyön tutkimukseen.