”OPI KULKEMAAN VIHREISSÄ VALOISSA” : Oppitunti 6.-luokkalaisille pojille seksuaalisesta häirinnästä ja sen ennaltaehkäisystä
Aitto-Oja, Miia; Baer, Riina; Brunni, Maria (2016)
Aitto-Oja, Miia
Baer, Riina
Brunni, Maria
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168078
Tiivistelmä
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen teettämässä kouluterveyskyselyssä vuonna 2013 seksuaalista väkivaltaa joskus tai toistuvasti on kokenut peruskoulun pojista 9 % ja tytöistä 20 %. Kyselyssä seksuaalisella väkivallalla tarkoitettiin muun muassa vastentahtoista intiimiä koskettelua, seksiin painostamista tai pakottamista sekä maksun tarjoamista seksistä. Jokainen yksilö määrittää itse omat rajansa. Kasvaessaan lapsella on oikeus opetella tunnistamaan sekä oman että muiden ihmisten reviirin rajoja ja kunnioittamaan niitä. Varhaisessa vaiheessa opittu rajojen tunnistaminen ja niistä kiinni pitäminen ehkäisee rajojen ylittämistä ja siitä seuraavaa loukattua oloa.
Tuotteen tilaajana oli Oulun Tyttöjen ja Poikien talo. Tämän projektiluontoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toiminnallisen oppitunnin järjestäminen koskien seksuaalisen häirinnän tunnista-mista ja siihen puuttumista. Kohderyhmäksi valikoitui oululaisen alakoulun kuudennen luokan pojat. Käsiteltyä aihetta käytiin läpi tapausesimerkkien avulla. Projektin viitekehykseksi rajautui poikien kognitiivinen ja seksuaalinen kehitys, sukupuolisensitiivisyys ja poikatyö, seksuaaliterveys, -neuvonta- ja kasvatus ja seksuaalinen häirintä. Koska järjestimme oppitunnin, käsittelimme teoreettisesti myös tapahtuman järjestämistä. Oppitunnin suunnittelussa käytettiin ajankohtaisia ja luotettavia lähteitä.
Oppitunnin laatua arvioitiin oppitunnille osallistuneiden poikien ja alakoulun opettajan antamilla palautteilla sekä oppitunnille asetettujen laatukriteerien avulla. Vastaajista kaikki pitivät oppituntia hyvänä tai erinomaisena. Suurin osa koki oppineensa jonkin verran uutta asiaa. Enemmistö koki oppitunnin hyödylliseksi, vaikka palautteen antajista suurin osa ei ole nähnyt seksuaalista häirintää omassa koulussaan. Alakoulun opettajan mukaan oppituntimme oli onnistunut ja hyvä. Kokosimme materiaalin oppitunnista ja annoimme sen tilaajille, jotka voivat hyödyntää materiaalia opetuksessaan. Jatkossa oppituntia voisi pitää useammille ryhmille ja pitkällä aikavälillä tutkia, onko tämänkaltaisella opetuksella seksuaalista häirintää vähentävä vaikutus.
Tuotteen tilaajana oli Oulun Tyttöjen ja Poikien talo. Tämän projektiluontoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toiminnallisen oppitunnin järjestäminen koskien seksuaalisen häirinnän tunnista-mista ja siihen puuttumista. Kohderyhmäksi valikoitui oululaisen alakoulun kuudennen luokan pojat. Käsiteltyä aihetta käytiin läpi tapausesimerkkien avulla. Projektin viitekehykseksi rajautui poikien kognitiivinen ja seksuaalinen kehitys, sukupuolisensitiivisyys ja poikatyö, seksuaaliterveys, -neuvonta- ja kasvatus ja seksuaalinen häirintä. Koska järjestimme oppitunnin, käsittelimme teoreettisesti myös tapahtuman järjestämistä. Oppitunnin suunnittelussa käytettiin ajankohtaisia ja luotettavia lähteitä.
Oppitunnin laatua arvioitiin oppitunnille osallistuneiden poikien ja alakoulun opettajan antamilla palautteilla sekä oppitunnille asetettujen laatukriteerien avulla. Vastaajista kaikki pitivät oppituntia hyvänä tai erinomaisena. Suurin osa koki oppineensa jonkin verran uutta asiaa. Enemmistö koki oppitunnin hyödylliseksi, vaikka palautteen antajista suurin osa ei ole nähnyt seksuaalista häirintää omassa koulussaan. Alakoulun opettajan mukaan oppituntimme oli onnistunut ja hyvä. Kokosimme materiaalin oppitunnista ja annoimme sen tilaajille, jotka voivat hyödyntää materiaalia opetuksessaan. Jatkossa oppituntia voisi pitää useammille ryhmille ja pitkällä aikavälillä tutkia, onko tämänkaltaisella opetuksella seksuaalista häirintää vähentävä vaikutus.