Vaikuttamisen keinot yritysten vastuuviestinnässä
Heikura, Jenni (2016)
Heikura, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167995
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin yritysten vastuuviestintää. Muodoltaan työ oli tutkimustyyppinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli tutkia vaikuttavuuden keinoja yritysten vastuuviestinnässä. Lisäksi työssä pohdittiin vastuuviestinnän keskeisiä ongelmia ja luotettavuutta.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kahden yrityksen vastuuviestintää. Yrityksiksi valikoitiin UPM-Kymmene Oyj ja Stora Enso Oyj. Tutkimuksen aineistona käytettiin kyseisten yritysten vastuuviestintää niiden omilla internetsivuilla, sekä sähköisesti julkaistuja vastuuraportteja ja vuosikertomuksia vuodelta 2015. Tutkimuksen tavoitteena oli sisältöä analysoimalla selvittää, mitkä ovat yritysten käyttämät vaikuttamisen keinot vastuuviestinnässä.
Johtopäätöksissä todettiin, että ollakseen luotettavaa ja uskottavaa, yritysten vastuuviestinnän tuli sisältää runsaasti oikeaa faktatietoa ja samalla oli myös kerrottava, mihin väittämät perustuivat. Erityisen tärkeää oli, että annettu tieto oli kolmannen osapuolen varmentamaa. Yritysten tuli pyrkiä vastuuviestinnässään selkeyteen ja helppoon saatavuuteen. Lisäksi eri sidos- ja stakeholder-ryhmät piti tuntea hyvin. Yritysten viestinnän avoimuus ja läpinäkyvyys nähtiin erittäin tärkeäksi.
Työssä todettiin myös, että vastuuviestinnälle tarvitaan kenties enemmän kansallisia, yhtenäisiä järjestelmiä ja mittareita. Lisäksi kaivatttin lainsäädäntöä ja tehokasta valvontaa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kahden yrityksen vastuuviestintää. Yrityksiksi valikoitiin UPM-Kymmene Oyj ja Stora Enso Oyj. Tutkimuksen aineistona käytettiin kyseisten yritysten vastuuviestintää niiden omilla internetsivuilla, sekä sähköisesti julkaistuja vastuuraportteja ja vuosikertomuksia vuodelta 2015. Tutkimuksen tavoitteena oli sisältöä analysoimalla selvittää, mitkä ovat yritysten käyttämät vaikuttamisen keinot vastuuviestinnässä.
Johtopäätöksissä todettiin, että ollakseen luotettavaa ja uskottavaa, yritysten vastuuviestinnän tuli sisältää runsaasti oikeaa faktatietoa ja samalla oli myös kerrottava, mihin väittämät perustuivat. Erityisen tärkeää oli, että annettu tieto oli kolmannen osapuolen varmentamaa. Yritysten tuli pyrkiä vastuuviestinnässään selkeyteen ja helppoon saatavuuteen. Lisäksi eri sidos- ja stakeholder-ryhmät piti tuntea hyvin. Yritysten viestinnän avoimuus ja läpinäkyvyys nähtiin erittäin tärkeäksi.
Työssä todettiin myös, että vastuuviestinnälle tarvitaan kenties enemmän kansallisia, yhtenäisiä järjestelmiä ja mittareita. Lisäksi kaivatttin lainsäädäntöä ja tehokasta valvontaa.