Prosessointitekniikat äänitteen masteroinnissa
Lahtinen, Ville (2016)
Lahtinen, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168146
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia yksittäisen musiikkikappaleen masterointiprosessia ja tärkeimpiä prosessointitekniikoita masteroinnissa. Työssä selvitettiin, miten eri tekniikoita apuna käyttäen voidaan vaikuttaa äänen eri ominaisuuksiin hyvinkin tarkasti. Prosessointitekniikoiden lisäksi työssä perehdyttiin masteroinnissa käytettävien yleisimpien digitaalisten prosessointityökalujen toimintaperiaatteisiin.
Insinöörityössä masteroitiin Michael Jacksonin Thriller -kappaleen vuoden 1982 alkuperäinen versio. Projektin viimeisenä vaiheena vertailtiin masterointityön tuloksena syntyneen version eroja Thriller-kappaleen aikaisempiin julkaisuihin.
Masterointi on hyvin pikkutarkkaa työtä, ja se vaatii tekijältään kykyä erottaa äänestä eri yksityiskohtia kuten taajuuksia, äänenvoimakkuuden vaihteluita, kirkkautta, ja jopa stereokuvan laajuutta. Masteroinnilla pyritään parantamaan näitä ominaisuuksia tarpeiden mukaan. Masterointiprosessin tarpeellisuus yleensä riippuu siitä, miten paljon aiemmissa äänitteen tuotannon vaiheissa on jätetty masterointia varten tilaa ja pelivaraa. Joskus kappale on jo valmiiksi niin hyvin miksattu, että masterointityöksi riittää pelkkä äänentason nostaminen mahdollisimman voimakkaaksi.
Masterointiprojektin aikana selvisi, että masteroinnin rooli äänitteen koko tuotantoprosessissa on hyvin merkittävä. Pienilläkin äänen ominaisuuksien muutoksilla oli suuri merkitys kappaleen kokonaiskuvan ja äänenlaadun kannalta. Masteroinnin tuloksena saatiin alun perin hyvältä kuulostava miksaus kuulostamaan entistä paremmalta ja laadukkaammalta.
Insinöörityössä masteroitiin Michael Jacksonin Thriller -kappaleen vuoden 1982 alkuperäinen versio. Projektin viimeisenä vaiheena vertailtiin masterointityön tuloksena syntyneen version eroja Thriller-kappaleen aikaisempiin julkaisuihin.
Masterointi on hyvin pikkutarkkaa työtä, ja se vaatii tekijältään kykyä erottaa äänestä eri yksityiskohtia kuten taajuuksia, äänenvoimakkuuden vaihteluita, kirkkautta, ja jopa stereokuvan laajuutta. Masteroinnilla pyritään parantamaan näitä ominaisuuksia tarpeiden mukaan. Masterointiprosessin tarpeellisuus yleensä riippuu siitä, miten paljon aiemmissa äänitteen tuotannon vaiheissa on jätetty masterointia varten tilaa ja pelivaraa. Joskus kappale on jo valmiiksi niin hyvin miksattu, että masterointityöksi riittää pelkkä äänentason nostaminen mahdollisimman voimakkaaksi.
Masterointiprojektin aikana selvisi, että masteroinnin rooli äänitteen koko tuotantoprosessissa on hyvin merkittävä. Pienilläkin äänen ominaisuuksien muutoksilla oli suuri merkitys kappaleen kokonaiskuvan ja äänenlaadun kannalta. Masteroinnin tuloksena saatiin alun perin hyvältä kuulostava miksaus kuulostamaan entistä paremmalta ja laadukkaammalta.