Digitaalisen hyvinvointipalveluliiketoiminnan kehittäminen : Case: CGI Suomi Oy
Raussi, Pipsa (2016)
Raussi, Pipsa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178304
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin CGI:n Integraatiopalvelut-osastolle, jossa työskentelee 15 henkilöä. Opinnäytetyön tekijä toimii osaston johtajana. Osasto toimittaa uuden ajan digitaalisia palveluja sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Työn tavoitteena oli luoda osastolle visio sekä strategia, joka liitetään osaksi CGI:n digitalisaatiopalveluihin liittyvää strategiaa. Tämän opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä olivat terveydenhuollon olemassa olevat digitaaliset palvelut, digitalisoitumisen hankkeet Suomessa ja tulevaisuuden visiot. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusstrategiaa. Tutkimusaineistona käytettiin viitekehyksenä tutkitun tiedon lisäksi sidosryhmien tuottamaa tietoa, kuten käydyt keskustelut, muistiot ja käyttöönottoprojektien loppuraportit.
Vision ja strategian tekemiseen käytettiin kahta analyysimenetelmää, joista ensimmäinen oli Porterin kehittämä viiden voiman analyysimalli kilpailutilanteen arvioimiseksi. Toinen menetelmä oli SWOT-analyysi, joka auttaa tutkimaan ja analysoimaan vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Integraatiopalvelut-osaston visioksi muotoutui: Halutaan olla markkinajohtajana tarjoamassa innovatiivisia, digitaalisia ja kustannustehokkaita palveluita hyvinvointisektorille ja tarjota kansalaisille sujuva palvelukokemus.
Strategia tehtiin vuoteen 2018. Strategian päämääränä on tarjota innovatiivisia, digitaalisia ja kustannustehokkaita palveluita sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Palvelut tehostavat toimintaa ja niiden avulla tuotetaan asiakkaalle arvoa. Lisäksi tehtiin strategian toteutussuunnitelma ja priorisoinnit strategian noudattamisessa. Strategian toteutussuunnitelman jälkeen laadittiin riskianalyysi. Riskien kartoitus tehtiin noudattaen näkökulmaa, mikäli digitaalisen palveluliiketoiminnan strategian suorittaminen ei onnistu.
Itsepalvelun laajentaminen on yksi merkittävä tavoite digitalisoimisessa. Sosiaali- ja terveydenhuollossa voitaisiin tutkia ilmoittautumisen digitalisoinnin vaikutuksia henkilökunnan työhön. Mitä sillä on konkreettisesti saavutettu, ja mitä tehdään vapautuneella työajalla?
Vision ja strategian tekemiseen käytettiin kahta analyysimenetelmää, joista ensimmäinen oli Porterin kehittämä viiden voiman analyysimalli kilpailutilanteen arvioimiseksi. Toinen menetelmä oli SWOT-analyysi, joka auttaa tutkimaan ja analysoimaan vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Integraatiopalvelut-osaston visioksi muotoutui: Halutaan olla markkinajohtajana tarjoamassa innovatiivisia, digitaalisia ja kustannustehokkaita palveluita hyvinvointisektorille ja tarjota kansalaisille sujuva palvelukokemus.
Strategia tehtiin vuoteen 2018. Strategian päämääränä on tarjota innovatiivisia, digitaalisia ja kustannustehokkaita palveluita sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Palvelut tehostavat toimintaa ja niiden avulla tuotetaan asiakkaalle arvoa. Lisäksi tehtiin strategian toteutussuunnitelma ja priorisoinnit strategian noudattamisessa. Strategian toteutussuunnitelman jälkeen laadittiin riskianalyysi. Riskien kartoitus tehtiin noudattaen näkökulmaa, mikäli digitaalisen palveluliiketoiminnan strategian suorittaminen ei onnistu.
Itsepalvelun laajentaminen on yksi merkittävä tavoite digitalisoimisessa. Sosiaali- ja terveydenhuollossa voitaisiin tutkia ilmoittautumisen digitalisoinnin vaikutuksia henkilökunnan työhön. Mitä sillä on konkreettisesti saavutettu, ja mitä tehdään vapautuneella työajalla?