Sähköistä menoa! : asiakkaiden tyytyväisyys sähköpyörätuoliin ja sähkömopoon
Lahti, Annakaisa (2016)
Lahti, Annakaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178360
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueellinen apuvälinekeskus. Työn tarkoituksena oli suorittaa tyytyväisyyskartoitus toimeksiantajan asiakkaille, joille sähköpyörätuoli tai -mopo on luovutettu vuosien 2013 - 2015 aikana. Tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä käytössään olevaan apuvälineeseen sekä apuvälinepalveluun. Lisäksi pyrittiin selvittämään syitä, jotka vaikuttavat tyytyväisyyden kokemiseen.
Tutkielma suoritettiin QUEST 2.0 apuvälinetyytyväisyyttä arvioivan kyselytutkimuksen avulla. Kysely toteutettiin puhelinhaastatteluna, johon osallistui yhteensä 29 vastaajaa. Kootun aineiston numeerisia vastauksia analysoitiin määrällisin menetelmin keskiarvo- ja hajontalukuja hyödyntäen. Sanalliset vastaukset käsiteltiin laadullisesti, sisällön analyysin keinoin. Lisäksi asiakkailta kysyttiin tärkeimpiä apuvälineen käyttötilanteita/toimintoja. Tämän avulla kartoitettiin apuvälineen vaikutuksia arkeen ja toiminnallisuuteen.
Tulosten mukaan niin sähköpyörätuolien kuin sähkömopojen käyttäjien todettiin olevan hyvin tyytyväisiä apuvälineeseen ja apuvälinepalveluun. Tärkeimpiä tyytyväisyyden osatekijöitä olivat: 1) turvallisuus ja luotettavuus, 2) käytön helppous ja 3) tarkoituksenmukaisuus. Eniten tyytymättömyyttä esiintyi laitteen painoon ja kestävyyteen liittyen. Tärkeimmiksi apuvälineen käyttötilanteiksi ilmeni asiointi ja ulkoilu. Myös sosiaalisiin tilanteisiin pääsy nousi esiin. Apuvälineen voidaan monissa tilanteissa nähdä olevan käyttäjälleen toiminnallisuuden kivijalka.
Tyytyväisyystulosten perusteella apuvälinetarpeen arviointi on osaavaa, ja käyttäjille on onnistuttu luovuttamaan yksilöllisiä tarpeita vastaavat, tyytyväisyyttä herättävät laitteet. Myös apuvälinepalvelusta muodostui varsin asiantunteva ja asiakaslähtöinen kokonaisvaikutelma.
Tutkielma suoritettiin QUEST 2.0 apuvälinetyytyväisyyttä arvioivan kyselytutkimuksen avulla. Kysely toteutettiin puhelinhaastatteluna, johon osallistui yhteensä 29 vastaajaa. Kootun aineiston numeerisia vastauksia analysoitiin määrällisin menetelmin keskiarvo- ja hajontalukuja hyödyntäen. Sanalliset vastaukset käsiteltiin laadullisesti, sisällön analyysin keinoin. Lisäksi asiakkailta kysyttiin tärkeimpiä apuvälineen käyttötilanteita/toimintoja. Tämän avulla kartoitettiin apuvälineen vaikutuksia arkeen ja toiminnallisuuteen.
Tulosten mukaan niin sähköpyörätuolien kuin sähkömopojen käyttäjien todettiin olevan hyvin tyytyväisiä apuvälineeseen ja apuvälinepalveluun. Tärkeimpiä tyytyväisyyden osatekijöitä olivat: 1) turvallisuus ja luotettavuus, 2) käytön helppous ja 3) tarkoituksenmukaisuus. Eniten tyytymättömyyttä esiintyi laitteen painoon ja kestävyyteen liittyen. Tärkeimmiksi apuvälineen käyttötilanteiksi ilmeni asiointi ja ulkoilu. Myös sosiaalisiin tilanteisiin pääsy nousi esiin. Apuvälineen voidaan monissa tilanteissa nähdä olevan käyttäjälleen toiminnallisuuden kivijalka.
Tyytyväisyystulosten perusteella apuvälinetarpeen arviointi on osaavaa, ja käyttäjille on onnistuttu luovuttamaan yksilöllisiä tarpeita vastaavat, tyytyväisyyttä herättävät laitteet. Myös apuvälinepalvelusta muodostui varsin asiantunteva ja asiakaslähtöinen kokonaisvaikutelma.