Brändin kehittäminen : Even juoksukoulu
Koli, Eveliina (2016)
Koli, Eveliina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167943
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää Even juoksukoulun brändin tavoitemielikuvaa. Opinnäytetyön tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään Even juoksukoulun brändin tilannetta sekä luomaan sen avulla toiminnalle selkeä missio ja visio. Lisäksi tutkimuksen avulla haluttiin selvittää Even juoksukoulun tunnettavuutta.
Even juoksukoulun tarkoituksena on tarjota monipuolisia harjoituksia, opastaa oikeaoppista tekniikkaa ja kehittää asiakkaiden tietämystä lihaskunnon ja liikkuvuuden tärkeydestä. Asiakkaille tarjotaan palvelua heidän oman tasonsa ja tarpeidensa mukaan.
Teoriassa käsiteltiin yleisesti yrityksen strategista toimintaa ja mitä brändi on. Strategian mukaan ei pidä toistaa turvallista ja jo pelkästään aiemmin toteutettua. Pitäisi katsoa eteenpäin, oivaltaa jotain uutta, ja rakentaa vahvuuksien päälle mahdollisuuksia. Silloin, kun yritys pystyy vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin, luo se myös uutta arvoa yritykselle.
Työssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa käytetyt kyselylomakkeet suunniteltiin Webropol-ohjelmalla, josta saatiin helposti raportti vastausten analysointia varten. Juoksukouluun osallistuneilta tiedusteltiin juoksukoulun toimintaan liittyviä asioita, ja heille lähetettiin kysely sähköpostitse. Toinen kysely toteutettiin julkisesti Facebookissa, jossa selvitettiin juoksukoulun tunnettavuutta. Molemmissa kyselyissä käytettiin houkuttimena vastaamiselle arvontaan osallistumista.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että kohderyhmällä on erittäin positiivinen kuva Even juoksukoulusta, ja 93 % vastanneista oli suositellut juoksukoulua ystävälleen. Juoksukoulussa arvostetaan harjoitusten monipuolisuutta ja osallistumista omien tarpeiden ja tason mukaan. Tutkimuksen avulla toiminnalle pystyttiin luomaan selkeä missio, arvot ja visio. Lisäksi tutkimuksen avulla saatiin hyviä ideoita kehittää toimintaa jatkossakin.
Even juoksukoulun tarkoituksena on tarjota monipuolisia harjoituksia, opastaa oikeaoppista tekniikkaa ja kehittää asiakkaiden tietämystä lihaskunnon ja liikkuvuuden tärkeydestä. Asiakkaille tarjotaan palvelua heidän oman tasonsa ja tarpeidensa mukaan.
Teoriassa käsiteltiin yleisesti yrityksen strategista toimintaa ja mitä brändi on. Strategian mukaan ei pidä toistaa turvallista ja jo pelkästään aiemmin toteutettua. Pitäisi katsoa eteenpäin, oivaltaa jotain uutta, ja rakentaa vahvuuksien päälle mahdollisuuksia. Silloin, kun yritys pystyy vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin, luo se myös uutta arvoa yritykselle.
Työssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa käytetyt kyselylomakkeet suunniteltiin Webropol-ohjelmalla, josta saatiin helposti raportti vastausten analysointia varten. Juoksukouluun osallistuneilta tiedusteltiin juoksukoulun toimintaan liittyviä asioita, ja heille lähetettiin kysely sähköpostitse. Toinen kysely toteutettiin julkisesti Facebookissa, jossa selvitettiin juoksukoulun tunnettavuutta. Molemmissa kyselyissä käytettiin houkuttimena vastaamiselle arvontaan osallistumista.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että kohderyhmällä on erittäin positiivinen kuva Even juoksukoulusta, ja 93 % vastanneista oli suositellut juoksukoulua ystävälleen. Juoksukoulussa arvostetaan harjoitusten monipuolisuutta ja osallistumista omien tarpeiden ja tason mukaan. Tutkimuksen avulla toiminnalle pystyttiin luomaan selkeä missio, arvot ja visio. Lisäksi tutkimuksen avulla saatiin hyviä ideoita kehittää toimintaa jatkossakin.