Koulukuraattori tutuksi toiminnallisilla menetelmillä
Uuppo, Leena (2015)
Uuppo, Leena
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178340
Tiivistelmä
Loimaan kaupungin perusopetuksen koulukuraattorilla on toimialueellaan 9 koulua ja noin 1900 oppilasta. Uuden oppilashuoltolain, joka tuli voimaan 1.8.2014, hengen mukaan oppilashuoltoa sekä kuraattorin työtä tulisi kehittää enemmän ennaltaehkäisevään suuntaan. Suuresta oppilasmäärästä johtuen kuraattori sekä hänen työnkuvansa on monille oppilaille tuntematon.
Kehittämistehtävän tavoitteena on tehdä koulukuraattori ja hänen työnkuvansa suurelle oppilasmäärälle näkyväksi arjessa mukana toimivaksi aikuiseksi. Kehittämistehtävän toisena tavoitteena on edistää ennaltaehkäisevää työotetta Loimaan perusopetuksen tukipalveluissa. Tämä tapahtuu tekemällä koulukuraattori oppilaille näkyväksi, jolloin tuttuuden kautta oppilaiden kynnys ottaa yhteyttä saadaan matalammaksi. Kolmantena tavoitteena on oppilaiden osallistaminen osaksi omaa hyvinvointiaan kuraattorin pitämien toiminnallisten oppituntien avulla, joiden teemat liittyvät nuorten itsenäistymiseen ja kasvuun.
Työ oli luonteeltaan kehittämistehtävä, joka toteutettiin vuoden 2015 aikana. Kehittämistehtävää toteutettaessa aineistonkeruu menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelutuloksia käytettiin konsultaatioina kehittämistyön suunnitteluvaiheessa. Kehittämistehtävää varten haastateltiin koulukuraattoria sekä kuutta eri oppilaitosten rehtoria, opettajia ja erityisopettajia.
Kehittämistehtävän tuotoksena suunniteltiin ja toteutettiin koulukuraattorin käyttöön toiminnalliset oppitunnit perusopetuksen 7-9 luokille. Oppituntien teemat ovat Ryhmän roolit (7-lk.), Temperamentit (8-lk) ja Itsetunto/minäkuva (9-lk.). Konkreettinen tuotos on materiaalikansio.
Kehittämistehtävän tavoitteena on tehdä koulukuraattori ja hänen työnkuvansa suurelle oppilasmäärälle näkyväksi arjessa mukana toimivaksi aikuiseksi. Kehittämistehtävän toisena tavoitteena on edistää ennaltaehkäisevää työotetta Loimaan perusopetuksen tukipalveluissa. Tämä tapahtuu tekemällä koulukuraattori oppilaille näkyväksi, jolloin tuttuuden kautta oppilaiden kynnys ottaa yhteyttä saadaan matalammaksi. Kolmantena tavoitteena on oppilaiden osallistaminen osaksi omaa hyvinvointiaan kuraattorin pitämien toiminnallisten oppituntien avulla, joiden teemat liittyvät nuorten itsenäistymiseen ja kasvuun.
Työ oli luonteeltaan kehittämistehtävä, joka toteutettiin vuoden 2015 aikana. Kehittämistehtävää toteutettaessa aineistonkeruu menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelutuloksia käytettiin konsultaatioina kehittämistyön suunnitteluvaiheessa. Kehittämistehtävää varten haastateltiin koulukuraattoria sekä kuutta eri oppilaitosten rehtoria, opettajia ja erityisopettajia.
Kehittämistehtävän tuotoksena suunniteltiin ja toteutettiin koulukuraattorin käyttöön toiminnalliset oppitunnit perusopetuksen 7-9 luokille. Oppituntien teemat ovat Ryhmän roolit (7-lk.), Temperamentit (8-lk) ja Itsetunto/minäkuva (9-lk.). Konkreettinen tuotos on materiaalikansio.