Viestinnän merkitys toiminnan muutoksessa : Case: Patrian Land-liiketoiminta
Valkeapää, Laura (2016)
Valkeapää, Laura
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254962
Tiivistelmä
Tämä työ kertoo yritysten toimintaan liittyvien muutosten vaikutuksesta organisaation kulttuuriin. Muutos viedään käytäntöön viestinnällä. Muutosviestinnässä olennaisessa roolissa ovat organisaation esimiehet. Työssä tutustutaan kohdeorganisaatiossa, Patrian Land-liiketoiminnassa, tehtyyn liiketoiminnan toimintamallin muutokseen. Työn tutkimusosassa selvitetään viestinnän merkitystä muutoksessa. Työn tavoitteena on luoda näkemys siitä, kuinka muutos ja sen viestintä ovat onnistuneet sekä johtaa tästä tilanteesta perustaa organisaation viestinnän kehittämiselle.
Työssä sovelletaan teoriaa organisaatiokulttuurista, organisaation kulttuurin muutoksesta, viestinnästä ja vuorovaikutuksesta sekä viestinnästä muutoksen työkaluna. Teoriaa lähestytään osittain yksilön näkökulmasta yksilöllisine kokemuksineen ja näkemyksineen. Tutkijan johtoajatuksen mukaan nämä vaikuttavat viestinnässä merkittävästi.
Kohdeorganisaatiossa toteutettiin kysely toimintamallin muutoksen viestinnästä koko henkilöstölle. Kyselyn tuloksia syvennettiin teemahaastatteluilla. Näiden lisäksi tutkija hyödynsi joitakin sekundäärisiä aineistoja. Tulokset analysoitiin käyttäen abduktiivista päättelyä.
Tuloksena todettiin, että toimintamallin muutoksesta tehty viestintä oli varsin onnistunutta. Viestinnän kehittämiseksi löytyi myös useampia kohteita. Joidenkin pienempien käytäntöjen tarkennusten lisäksi, tutkijan päätulos on se, että kohdeorganisaatiossa täytyy kehittää viestinnän suunnitelmallisuutta. Erityisesti, jotta saadaan organisaation esimiehille riittävästi mahdollisuuksia toteuttaa heidän rooliaan viestinnässä.
Tämän työn jatkona tullaan tekemään kohdeorganisaatioon erillinen kehitysprojekti, joka liittyy työyhteisön viestintään.
Työssä sovelletaan teoriaa organisaatiokulttuurista, organisaation kulttuurin muutoksesta, viestinnästä ja vuorovaikutuksesta sekä viestinnästä muutoksen työkaluna. Teoriaa lähestytään osittain yksilön näkökulmasta yksilöllisine kokemuksineen ja näkemyksineen. Tutkijan johtoajatuksen mukaan nämä vaikuttavat viestinnässä merkittävästi.
Kohdeorganisaatiossa toteutettiin kysely toimintamallin muutoksen viestinnästä koko henkilöstölle. Kyselyn tuloksia syvennettiin teemahaastatteluilla. Näiden lisäksi tutkija hyödynsi joitakin sekundäärisiä aineistoja. Tulokset analysoitiin käyttäen abduktiivista päättelyä.
Tuloksena todettiin, että toimintamallin muutoksesta tehty viestintä oli varsin onnistunutta. Viestinnän kehittämiseksi löytyi myös useampia kohteita. Joidenkin pienempien käytäntöjen tarkennusten lisäksi, tutkijan päätulos on se, että kohdeorganisaatiossa täytyy kehittää viestinnän suunnitelmallisuutta. Erityisesti, jotta saadaan organisaation esimiehille riittävästi mahdollisuuksia toteuttaa heidän rooliaan viestinnässä.
Tämän työn jatkona tullaan tekemään kohdeorganisaatioon erillinen kehitysprojekti, joka liittyy työyhteisön viestintään.