Kuvakäsikirjoitus
Suominen, Juhana (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178216
Tiivistelmä
Tämä kirjallinen opinnäytetyö käsittelee kuvakäsikirjoituksia ja niiden erilaisten käyttöä videoprojektien ennakkosuunnittelussa. Se on osa opinnäytetyötä jonka toinen osa on tekemäni kuvakäsikirjoitus lyhytelokuvaan ”Retroman”.
Opinnäytetyössäni haluan tuoda esiin kuvakäsikirjoituksen merkityksen videoprojektin ennakkosuunnittelun, toteutuksen ja jälkikäsittelyn aikana. Vertailen myös niiden ensisijaisten tekijöiden: ohjaajien, kuvaajien sekä storyboard-artistien lähtökohtia ja valmiuksia kuvakäsikirjoituksen tekoon.
Ohjaajat ja muut elokuva-alan ammattilaiset suhtautuvat kuvakäsikirjoituksiin monin eri tavoin. Joillekkin ne ovat arvokas ja kustannustehokas apuväline videoprojektin valmistuksessa, kun taas toisille luovuuden kahlitseva taakka. Vertailen näitä mielipiteitä sekä omakohtaisia kokemuksiani eri tavoin toteutettujen kuvakäsikirjoitusten vahvuuksista sekä heikkouksista.
Tutkimusteni päätteeksi tulen siihen lopputulokseen, että kuvakäsikirjoitus on niin visuaalista suunnittelua ajatellen, kuin tuotannollisistakin syistäkin arvokas työväline kuvausprojekteissa.
Opinnäytetyössäni haluan tuoda esiin kuvakäsikirjoituksen merkityksen videoprojektin ennakkosuunnittelun, toteutuksen ja jälkikäsittelyn aikana. Vertailen myös niiden ensisijaisten tekijöiden: ohjaajien, kuvaajien sekä storyboard-artistien lähtökohtia ja valmiuksia kuvakäsikirjoituksen tekoon.
Ohjaajat ja muut elokuva-alan ammattilaiset suhtautuvat kuvakäsikirjoituksiin monin eri tavoin. Joillekkin ne ovat arvokas ja kustannustehokas apuväline videoprojektin valmistuksessa, kun taas toisille luovuuden kahlitseva taakka. Vertailen näitä mielipiteitä sekä omakohtaisia kokemuksiani eri tavoin toteutettujen kuvakäsikirjoitusten vahvuuksista sekä heikkouksista.
Tutkimusteni päätteeksi tulen siihen lopputulokseen, että kuvakäsikirjoitus on niin visuaalista suunnittelua ajatellen, kuin tuotannollisistakin syistäkin arvokas työväline kuvausprojekteissa.