Nuorten vuorovaikutustaidot : Nuorten vuorovaikutustaitojen kehittäminen toiminnallisin menetelmin työpajalla Iissä
Rissanen, Hanna (2016)
Rissanen, Hanna
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178287
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee nuorten vuorovaikutustaitoja ja sitä, onko niitä mahdollista kehittää toiminnallisin menetelmin. Työn toimeksiantajana on Iin kunta/työllistämispalvelut ja työ on tehty toiminnallisena Iissä Ii pajalla.
Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena on ollut hankkia tutkimustietoa siitä, onko työpaja toiminnassa mukana olevien nuorten vuorovaikutustaitoja mahdollista vahvistaa toiminnallisin menetelmin. Työn kirjallisen raportoinnin lisäksi Ii pajan ohjaajille on tehty ohjauskansio, jossa on vuorovaikutustaitoihin liittyviä toiminnallisia harjoitteita. Kansio on koottu tämän opinnäytetyön yhteydessä toteutetuista harjoitteista. Opinnäytetyö muodostuu opinnäytetyön raportoinnista, toiminnallisista osuuksista sekä ohjauskansiosta.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen nojaten kerron opinnäytetyössä vuorovaikutustaidoista, nuorisotyöttömyydestä sekä syrjäytymisestä ja työpajatoiminnasta. Lisäksi kerron opinnäytetyön aiheen valitsemisesta sekä työn tekemiseen liittyvistä valinnoista. Lopusta löytyy myös pohdintaa aiheesta ja työn tekemisestä.
Opinnäytetyö on laadullinen toimintatutkimus, jossa aineisto on kerätty kyselyillä, havainnoimalla toiminnallisia osuuksia sekä lähdemateriaaleja hyväksi käyttäen. Työn tuloksia analysoidessa suurin painoarvo on toiminnallisten osuuksien havainnoinnilla.
Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena on ollut hankkia tutkimustietoa siitä, onko työpaja toiminnassa mukana olevien nuorten vuorovaikutustaitoja mahdollista vahvistaa toiminnallisin menetelmin. Työn kirjallisen raportoinnin lisäksi Ii pajan ohjaajille on tehty ohjauskansio, jossa on vuorovaikutustaitoihin liittyviä toiminnallisia harjoitteita. Kansio on koottu tämän opinnäytetyön yhteydessä toteutetuista harjoitteista. Opinnäytetyö muodostuu opinnäytetyön raportoinnista, toiminnallisista osuuksista sekä ohjauskansiosta.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen nojaten kerron opinnäytetyössä vuorovaikutustaidoista, nuorisotyöttömyydestä sekä syrjäytymisestä ja työpajatoiminnasta. Lisäksi kerron opinnäytetyön aiheen valitsemisesta sekä työn tekemiseen liittyvistä valinnoista. Lopusta löytyy myös pohdintaa aiheesta ja työn tekemisestä.
Opinnäytetyö on laadullinen toimintatutkimus, jossa aineisto on kerätty kyselyillä, havainnoimalla toiminnallisia osuuksia sekä lähdemateriaaleja hyväksi käyttäen. Työn tuloksia analysoidessa suurin painoarvo on toiminnallisten osuuksien havainnoinnilla.