Satutuokioiden järjestäminen 3-5-vuotiaille : Satuopas lasten vuorohoitoryhmän työntekijöille
Hongisto, Marika (2016)
Hongisto, Marika
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178294
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa satuopas lasten vuorohoitoryhmään Mussukkaan ja arvioida oppaan soveltuvuutta. Oppaan avulla päiväkodin henkilökunta voi järjestää satutuokioita 3-5-vuotiaille lapsille. Oppaan tavoitteena oli antaa tietoa ja vinkkejä, jotta satuja voi hyödyntää päiväkodin toiminnassa säännöllisesti. Tavoitteena oli myös, että lapsille luetaan erilaisia satuja, kuten perinteisiä kansansatuja.
Satuopas sisältää kymmenen teemaa, joiden avulla päiväkodissa voi viettää satuvuotta. Joka kuukaudelle elokuusta toukokuulle on oma teema, jota käsitellään satuesimerkkien ja toiminnallisten vinkkien kautta. Teemat liittyvät vuodenaikoihin, luontoon, satujen maailmaan ja perinteisyyteen. Teemakuukausien lisäksi satuoppaassa on vinkkejä satujen hankkimiseen, satutuokioiden toteutukseen, sadunkerronnan muotoihin ja satuvuoden aloitukseen liittyen. Satuopas tehtiin paperisena versiona. Oppaan mukaan tehtiin 16 lorukorttia, joita voi käyttää tuokioilla.
Opinnäytetyö koostuu satuoppaasta ja kirjallisesta opinnäytetyöraportista. Opinnäytetyöraportissa kerrotaan satuoppaan suunnittelusta ja toteutuksesta. Teoreettinen viitekehys käsittelee kansansatuja ja taidesatuja, satujen merkitys-tä 3-5-vuotiaille lapsille, satujen käyttöä päivähoidossa, satutuokion järjestämis-tä sekä sadun elävöittämistapoja. Raportissa myös arvioidaan satuopasta ja tuodaan esille Mussukan työntekijöiden antama palaute oppaasta. Lopuksi pohditaan koko opinnäytetyöprosessia.
Satuopas sisältää kymmenen teemaa, joiden avulla päiväkodissa voi viettää satuvuotta. Joka kuukaudelle elokuusta toukokuulle on oma teema, jota käsitellään satuesimerkkien ja toiminnallisten vinkkien kautta. Teemat liittyvät vuodenaikoihin, luontoon, satujen maailmaan ja perinteisyyteen. Teemakuukausien lisäksi satuoppaassa on vinkkejä satujen hankkimiseen, satutuokioiden toteutukseen, sadunkerronnan muotoihin ja satuvuoden aloitukseen liittyen. Satuopas tehtiin paperisena versiona. Oppaan mukaan tehtiin 16 lorukorttia, joita voi käyttää tuokioilla.
Opinnäytetyö koostuu satuoppaasta ja kirjallisesta opinnäytetyöraportista. Opinnäytetyöraportissa kerrotaan satuoppaan suunnittelusta ja toteutuksesta. Teoreettinen viitekehys käsittelee kansansatuja ja taidesatuja, satujen merkitys-tä 3-5-vuotiaille lapsille, satujen käyttöä päivähoidossa, satutuokion järjestämis-tä sekä sadun elävöittämistapoja. Raportissa myös arvioidaan satuopasta ja tuodaan esille Mussukan työntekijöiden antama palaute oppaasta. Lopuksi pohditaan koko opinnäytetyöprosessia.