Autismikirjon lapsen tukeminen päiväkodissa
Okkonen, Tiia (2016)
Okkonen, Tiia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198629
Tiivistelmä
Inklusiivisen varhaiskasvatuksen myötä autismikirjon lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen lähipäiväkodissaan. Lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat toimivat autismikirjon lapsen kasvattajina. Tavoitteena oli selvittää, minkälaista tukea lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat tarvitsevat autismikirjon lapsen kanssa työskentelyyn silloin, kun ryhmässä ei ole erityislastentarhanopettajaa tai erityisavustajaa, sekä vastata tähän tarpeeseen tiiviillä oppaalla. Tutkimuskysymykset liittyivät inkluusion toteutumiseen, tuen kolmiportaisen mallin vaikutuksiin sekä tuen tarpeeseen ja koettuihin haasteisiin autismikirjon lasta tuettaessa.
Tutkimus toteutettiin kolmessa syklissä. Ensimmäisessä syklissä haastateltiin erityislastentarhanopettajia ajanmukaisen tiedon saamiseksi autismikirjon lapsen tukemisesta. Toisessa syklissä tehtiin kyselytutkimus lastentarhanopettajille ja lastenhoitajille heidän tuen tarpeittensa selvittämiseksi. Kolmannessa syklissä haastateltiin asiantuntijoita oppaan sisällön tueksi.
Tulokset osoittivat, että kyselytutkimuksen kohteena olleissa päiväkodeissa varhaiskasvatus ei ole täysin inklusiivista muun muassa asenteiden ja resurssien vuoksi. Tuen kolmiportaisella mallilla oli vaikutusta lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien työhön, mutta siinä nähtiin kehitettävää. Lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat vastasivat haluavansa lisätietoa tukimenetelmistä sekä vinkkejä haastaviin tilanteisiin lähinnä konsultaation muodossa.
Asiantuntijat korostivat haastatteluissaan varhaiskasvattajien tietoutta ja ymmärrystä autismikirjosta. Näitä lisäämällä pystyttäisiin muuttamaan lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien asenteita autismikirjon lasta kohtaan positiivisemmaksi sekä lisäämään heidän erityispedagogiikan osaamistaan.
Tutkimus toteutettiin kolmessa syklissä. Ensimmäisessä syklissä haastateltiin erityislastentarhanopettajia ajanmukaisen tiedon saamiseksi autismikirjon lapsen tukemisesta. Toisessa syklissä tehtiin kyselytutkimus lastentarhanopettajille ja lastenhoitajille heidän tuen tarpeittensa selvittämiseksi. Kolmannessa syklissä haastateltiin asiantuntijoita oppaan sisällön tueksi.
Tulokset osoittivat, että kyselytutkimuksen kohteena olleissa päiväkodeissa varhaiskasvatus ei ole täysin inklusiivista muun muassa asenteiden ja resurssien vuoksi. Tuen kolmiportaisella mallilla oli vaikutusta lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien työhön, mutta siinä nähtiin kehitettävää. Lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat vastasivat haluavansa lisätietoa tukimenetelmistä sekä vinkkejä haastaviin tilanteisiin lähinnä konsultaation muodossa.
Asiantuntijat korostivat haastatteluissaan varhaiskasvattajien tietoutta ja ymmärrystä autismikirjosta. Näitä lisäämällä pystyttäisiin muuttamaan lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien asenteita autismikirjon lasta kohtaan positiivisemmaksi sekä lisäämään heidän erityispedagogiikan osaamistaan.