Laatukäsikirja Muotek Oy
Kaartinen, Matti (2016)
Kaartinen, Matti
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198604
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana on muovialalla toimiva Muotek Oy. Yritys sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla Ylistarossa. Nykypäivänä yrityksien toiminta ja toimintatavat on dokumentoitu sähköiseen muotoon. Muotek Oy on kasvanut vuosien varrella ja laatukäsikirjan luominen nähtiin tarpeelliseksi yrityksen toiminnan kehittämisen kannalta.
Laatukäsikirja on dokumentti, joka pitää sisällään kattavasti koko yrityksen tavan toimia. Toimintatapojen dokumentoinnilla ja niitä noudattamalla varmistetaan organisaation laaduntuottokyky. Laatukäsikirjaan sovelletaan kansainvälistä ISO 9001:2015 standardia. Standardista sovelletaan aiheita, jotka sopivat Muotek Oy:n toimintaan. Työ suoritettiin tutustumalla standardiin sekä yritykseen ja luomalla yritykselle laatukäsikirja. Tapaamisia järjestettiin tarpeen vaatiessa ja yhteyttä pidettiin myös sähköisesti. Projektin päätehtävä oli luoda yritykselle dokumentoitu laadunhallintajärjestelmä.
Standardin päätarkoitus on taata tuotteiden vaatimuksien mukaisuus ja asiakastyytyväisyys. Standardi ohjaa yritystä luomaan, ylläpitämään ja noudattamaan yrityksen laadunhallintajärjestelmää. Noudattamalla luotua laatukäsikirjaa, yritys voi hakea ISO sertifiointia. Yrityksellä ei ole entuudestaan dokumentoitua laadunhallintajärjestelmää käytössä. Projektissa luotua laadunhallintajärjestelmää implementoidaan ja se ei ole vielä opinnäytetyön tekohetkellä täysin käytössä.
Laatukäsikirja on dokumentti, joka pitää sisällään kattavasti koko yrityksen tavan toimia. Toimintatapojen dokumentoinnilla ja niitä noudattamalla varmistetaan organisaation laaduntuottokyky. Laatukäsikirjaan sovelletaan kansainvälistä ISO 9001:2015 standardia. Standardista sovelletaan aiheita, jotka sopivat Muotek Oy:n toimintaan. Työ suoritettiin tutustumalla standardiin sekä yritykseen ja luomalla yritykselle laatukäsikirja. Tapaamisia järjestettiin tarpeen vaatiessa ja yhteyttä pidettiin myös sähköisesti. Projektin päätehtävä oli luoda yritykselle dokumentoitu laadunhallintajärjestelmä.
Standardin päätarkoitus on taata tuotteiden vaatimuksien mukaisuus ja asiakastyytyväisyys. Standardi ohjaa yritystä luomaan, ylläpitämään ja noudattamaan yrityksen laadunhallintajärjestelmää. Noudattamalla luotua laatukäsikirjaa, yritys voi hakea ISO sertifiointia. Yrityksellä ei ole entuudestaan dokumentoitua laadunhallintajärjestelmää käytössä. Projektissa luotua laadunhallintajärjestelmää implementoidaan ja se ei ole vielä opinnäytetyön tekohetkellä täysin käytössä.