Kohti yhtenäiskoulua - yhteisöllisyyden ja toimintakulttuurin kehittäminen
Heikura, Anja (2016)
Heikura, Anja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198623
Tiivistelmä
Yhteishenki on tärkeä tekijä yhteisöllisyydessä. Se saa ihmiset tuntemaan turvallisuutta ja rakentaa luottamusta ihmisten kesken. Yhteisöllisyys kehittää työntekijöiden keskuudessa avoimuutta ja sitoutumista. Mutta yhteisöllisyys ei kehity itsestään, vaan sitä pitää parantaa toimintakulttuuria kehittämällä.
Kuhmossa ollaan rakentamassa uutta yhtenäiskoulua, joka on valmiina vuoden 2017 lopussa. Uudessa yhtenäiskoulussa tulee olemaan noin 700 oppilasta ja 100 aikuista. Uuden koulurakennuksen myötä syntyy myös uusi työyhteisö, jossa on monien erilaisten toimintakulttuurien sekoitus. Työyhteisön menestys ja hyvinvointi kulkevat käsi kädessä ja investointi työntekijöiden hyvinvointiin maksaa itsensä takaisin monin kertaisesti.
Tämä työ tutkii yhtenäiskoulun yhteisöllisyyttä. Työn tarkoitus on etsiä työntekijöiden kokemuksia yhteisöllisyydestä koulun jokapäiväisessä työskentelyssä. Työssä kartoitetaan, kuinka työntekijät kokevat yhteisöllisyyden ja kuinka yhteisöllisyys on ennen tulevaa muutosta. Tutkimuskysymys on, mitä yhteisöllisyyden ongelmatekijöitä työyhteisössä on nyt ja kuinka niitä voi poistaa?
Työn nimi on Kohti yhtenäiskoulua – yhteisöllisyyden ja toimintakulttuurin kehittäminen. Tutkimuskysymys on Mitä on yhteisöllisyys ja miten voimme kehittää sitä? Tavoitteena on laatia toimintasuunnitelma toteutettavaksi lukuvuonna 2016 – 2017.
Työn teoriaviitekehys on toimintakulttuuri, yhteisöllisyys ja muutosjohtaminen sekä yhtenäiskoulu. Lisäksi työssä esitellään aineiston keräysmenetelmät.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapa oli toimintatutkimus. Aineisto kerättiin työhyvin-vointikyselyn, kyselyjen, teemahaastattelujen ja havainnoinnin avulla.
Tulokset osoittivat, että ilmapiiri koulussa oli hyvä. Kehitettävää on kuitenkin vuorovaikutuksessa, ajankäytössä ja työn suunnittelussa. Koulussa tulee olla yhdessä laaditut säännöt, jotka ovat kaikkien tiedossa. Mutta ne tulee laatia yhdessä. Yhdessä tehden rakennamme ”meidän kylän koulua”.
Kuhmossa ollaan rakentamassa uutta yhtenäiskoulua, joka on valmiina vuoden 2017 lopussa. Uudessa yhtenäiskoulussa tulee olemaan noin 700 oppilasta ja 100 aikuista. Uuden koulurakennuksen myötä syntyy myös uusi työyhteisö, jossa on monien erilaisten toimintakulttuurien sekoitus. Työyhteisön menestys ja hyvinvointi kulkevat käsi kädessä ja investointi työntekijöiden hyvinvointiin maksaa itsensä takaisin monin kertaisesti.
Tämä työ tutkii yhtenäiskoulun yhteisöllisyyttä. Työn tarkoitus on etsiä työntekijöiden kokemuksia yhteisöllisyydestä koulun jokapäiväisessä työskentelyssä. Työssä kartoitetaan, kuinka työntekijät kokevat yhteisöllisyyden ja kuinka yhteisöllisyys on ennen tulevaa muutosta. Tutkimuskysymys on, mitä yhteisöllisyyden ongelmatekijöitä työyhteisössä on nyt ja kuinka niitä voi poistaa?
Työn nimi on Kohti yhtenäiskoulua – yhteisöllisyyden ja toimintakulttuurin kehittäminen. Tutkimuskysymys on Mitä on yhteisöllisyys ja miten voimme kehittää sitä? Tavoitteena on laatia toimintasuunnitelma toteutettavaksi lukuvuonna 2016 – 2017.
Työn teoriaviitekehys on toimintakulttuuri, yhteisöllisyys ja muutosjohtaminen sekä yhtenäiskoulu. Lisäksi työssä esitellään aineiston keräysmenetelmät.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapa oli toimintatutkimus. Aineisto kerättiin työhyvin-vointikyselyn, kyselyjen, teemahaastattelujen ja havainnoinnin avulla.
Tulokset osoittivat, että ilmapiiri koulussa oli hyvä. Kehitettävää on kuitenkin vuorovaikutuksessa, ajankäytössä ja työn suunnittelussa. Koulussa tulee olla yhdessä laaditut säännöt, jotka ovat kaikkien tiedossa. Mutta ne tulee laatia yhdessä. Yhdessä tehden rakennamme ”meidän kylän koulua”.