OTUSTEN KANSSA TUTKIMUSMATKALLA : Miten lastenteatterihahmot muovataan aikuisten otuksiksi?
Turtio, Marianne (2016)
Turtio, Marianne
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198685
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pyrkii selvittämään millaisia sisältöjä ja muotoja kannattaa valita käytettäväksi, kun lähtee suuntaamaan lastenhahmot aikuisille. Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, joka on tehty fenomenologisella tutkimusotteella. Se pohjautuu Otukset nimisen tutkimusesityksen harjoitus - ja esityskaudella tehtyihin huomioihin. Esityksen työstöprosessi aloitettiin joulukuussa 2015 ja esitykset olivat maaliskuussa 2016. Tärkeimpänä aineistona tutkimuksessa toimii tutkimusprosessin työpäiväkirja ja katsojille teetetyt kyselylomakkeet.
Tutkimuksen pääkysymyksenä on “miten lastenteatterihahmot muovataan aikuisten otuksiksi?” Se lähtee hakemaan vastauksia neljän erilaisen otuksen kautta, jotka määritellään lähtökohtaisesti lastenteatterihahmoiksi. Hahmot ovat neljän teatteri-ilmaisun ohjaajan luomia ja kirjoittamia. Tutkija valmisti esityksen toisen esittävän taiteen opiskelijan kanssa.
Tutkijan näkemys lastenteatterista, aikuisten teatterista ja niiden rajapinnoista laajeni tutkimuksen aikana. Tutkimuksessa todettiin, että lastenteatteria ja aikuisten teatteria ei voi selkeästi erotella toisistaan. Tutkija löysi uusia työkaluja tulevaan työhönsä ja oppi näkemään, kuinka lastenteatterille tyypilliset muodot ja hahmot tarjoavat laajat mahdollisuudet myös aikuisten teatteriin. Tutkimuksessa havaittiin, että suunnattaessa lastenhahmoja aikuisille esityksen tunnelma ja monitulkintaisuus korostuvat. Tutkija myös oivalsi, että ihmisestä etäännytettyjä hahmoja on turvallisempi tarkkailla ja etsiä niistä samaistumispintaa.
Tutkimuksen pääkysymyksenä on “miten lastenteatterihahmot muovataan aikuisten otuksiksi?” Se lähtee hakemaan vastauksia neljän erilaisen otuksen kautta, jotka määritellään lähtökohtaisesti lastenteatterihahmoiksi. Hahmot ovat neljän teatteri-ilmaisun ohjaajan luomia ja kirjoittamia. Tutkija valmisti esityksen toisen esittävän taiteen opiskelijan kanssa.
Tutkijan näkemys lastenteatterista, aikuisten teatterista ja niiden rajapinnoista laajeni tutkimuksen aikana. Tutkimuksessa todettiin, että lastenteatteria ja aikuisten teatteria ei voi selkeästi erotella toisistaan. Tutkija löysi uusia työkaluja tulevaan työhönsä ja oppi näkemään, kuinka lastenteatterille tyypilliset muodot ja hahmot tarjoavat laajat mahdollisuudet myös aikuisten teatteriin. Tutkimuksessa havaittiin, että suunnattaessa lastenhahmoja aikuisille esityksen tunnelma ja monitulkintaisuus korostuvat. Tutkija myös oivalsi, että ihmisestä etäännytettyjä hahmoja on turvallisempi tarkkailla ja etsiä niistä samaistumispintaa.