Asiakastyytyväisyys Huittisten kaupungin työterveyshuollossa
Briki, Janiza (2016)
Briki, Janiza
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198733
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työnantajien ja työntekijöiden tyytyväisyyttä Huittisten työterveyshuollon palveluihin. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoja työterveyshuollon palvelujen laadun kehittämiseksi.
Tutkimusaineisto kerättiin huhtikuussa 2016 kahden viikon aikana. Aineisto kerättiin kahdella eri kyselylomakkeella, joista toinen mittasi työnantajien ja toinen työntekijöiden asiakastyytyväisyyttä. Työnantajiin (N=62) kohdistuva kysely postitettiin työpaikalle ja vastausaikaa oli kaksi viikkoa. Työnantajille tehdyn kyselyn vastausprosentiksi saatiin 52% (n=32). Työntekijöiden asiakastyytyväisyyttä mitattiin työterveyshuollossa kahden viikon ajan niiltä henkilöiltä, jotka saapuivat sinä aikana työterveyshoitajan, lääkärin tai fysioterapeutin vastaanotolle (N=100). Kyselyn vastaus-prosentiksi saatiin 50% (n=50). Molemmat kyselyt sisälsivät strukturoituja kysymyksiä ja yhden avoimen kysymyksen. Avoimessa kysymyksessä kysyttiin työterveyshuollon kehittämisideoita tai muuta palautetta.
Tutkimuksen strukturoitujen kysymysten tulokset käsiteltiin tilastollisesti ja ne esiteltiin frekvensseinä ja prosenttilukuina. Tulosten havainnollistamiseksi käytettiin apuna kuvioita. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin sisällön erittelyn avulla.
Vastaajat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä Huittisten kaupungin työterveyshuollon toimintaan. Suurin osa työnantajista koki, että työterveyshuollon tarjoamat palvelut vastaavat työpaikan tarpeita ja yhteistyö sujuvaa. Kehittämisehdotuksena työnantajat toivoivat työterveyshuollolta kriittisempää suhtautumista sairauslomien myöntämisessä. Lääkäripalvelujen saatavuuteen toivottiin myös helpotusta.
Työntekijöiden mielestä työterveyshuollon palvelut ovat hyvin tavoitettavissa, työterveyshuollon henkilökunta ammattitaitoista ja ystävällistä. Työntekijät olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä työterveyshuollon tarjoamiin palveluihin ja työterveyshuollon toimintaympäristöön. Kehittämisehdotuksena työntekijät toivoivat työterve-yshuollolta tukea työyhteisöllisiin asioihin.
Jatkotutkimushaasteina voisi työnantajien ja työntekijöiden asiakastyytyväisyyttä selvittää vielä yksityiskohtaisemmin esimerkiksi avoimien kysymysten avulla ja asiakastyytyväisyyskyselyä voisi kohdistaa työterveyshuollon eri ammattihenkilöiden vastaanottotoimintaan.
Tutkimusaineisto kerättiin huhtikuussa 2016 kahden viikon aikana. Aineisto kerättiin kahdella eri kyselylomakkeella, joista toinen mittasi työnantajien ja toinen työntekijöiden asiakastyytyväisyyttä. Työnantajiin (N=62) kohdistuva kysely postitettiin työpaikalle ja vastausaikaa oli kaksi viikkoa. Työnantajille tehdyn kyselyn vastausprosentiksi saatiin 52% (n=32). Työntekijöiden asiakastyytyväisyyttä mitattiin työterveyshuollossa kahden viikon ajan niiltä henkilöiltä, jotka saapuivat sinä aikana työterveyshoitajan, lääkärin tai fysioterapeutin vastaanotolle (N=100). Kyselyn vastaus-prosentiksi saatiin 50% (n=50). Molemmat kyselyt sisälsivät strukturoituja kysymyksiä ja yhden avoimen kysymyksen. Avoimessa kysymyksessä kysyttiin työterveyshuollon kehittämisideoita tai muuta palautetta.
Tutkimuksen strukturoitujen kysymysten tulokset käsiteltiin tilastollisesti ja ne esiteltiin frekvensseinä ja prosenttilukuina. Tulosten havainnollistamiseksi käytettiin apuna kuvioita. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin sisällön erittelyn avulla.
Vastaajat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä Huittisten kaupungin työterveyshuollon toimintaan. Suurin osa työnantajista koki, että työterveyshuollon tarjoamat palvelut vastaavat työpaikan tarpeita ja yhteistyö sujuvaa. Kehittämisehdotuksena työnantajat toivoivat työterveyshuollolta kriittisempää suhtautumista sairauslomien myöntämisessä. Lääkäripalvelujen saatavuuteen toivottiin myös helpotusta.
Työntekijöiden mielestä työterveyshuollon palvelut ovat hyvin tavoitettavissa, työterveyshuollon henkilökunta ammattitaitoista ja ystävällistä. Työntekijät olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä työterveyshuollon tarjoamiin palveluihin ja työterveyshuollon toimintaympäristöön. Kehittämisehdotuksena työntekijät toivoivat työterve-yshuollolta tukea työyhteisöllisiin asioihin.
Jatkotutkimushaasteina voisi työnantajien ja työntekijöiden asiakastyytyväisyyttä selvittää vielä yksityiskohtaisemmin esimerkiksi avoimien kysymysten avulla ja asiakastyytyväisyyskyselyä voisi kohdistaa työterveyshuollon eri ammattihenkilöiden vastaanottotoimintaan.