Matkailumedia Rantapallon luetuimmat verkko-otsikot 2015
Rahkonen, Nella (2016)
Rahkonen, Nella
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208863
Tiivistelmä
Verkkomediat kilpailevat artikkelien klikkauksilla. Verkkouutisoinnin aikakaudella medialle on erityisen tärkeää verkkosivustojen kävijämäärät. Kuka tahansa verkkosivuston ylläpitäjä voi tarkistella sivuston kävijämääriä. Yksi median tärkeimmistä houkutuksista kävijöille ovat artikkeleiden ja julkaisujen otsikot. Usein puhutaan klikkiotsikoista, joilla verkkomediat houkuttelevat sivustolle lukijoita.
Opinnäytetyössäni käyn läpi sisällönanalyysin avulla matkailumedia Rantapallon vuoden 2015 200 luetuimman artikkelin otsikkoa. Analyysissa tarkastellaan otsikoiden sanoja ja tyylisävyjä, mitkä ovat yhteistä näiden 200 otsikon joukossa. Sanat on kategorisoitu sanojen kokonaismäärän, adjektiivien, verbien, substantiivien, tyylisävyjen, numeroiden ja aikamääreiden avulla. Tutkielma tehtiin toimeksiantona Rantapallo Oy:lle, jossa olen myös itse työskennellyt ensin harjoittelijana ja sen jälkeen freelancer-toimittajana. Tutkielman taustamateriaalina toimii 200 luetuimman otsikon raakamateriaali, joka on saatu Rantapallon toimitukselta.
Otsikkoanalyysin perusteella selvisi, että lukijoita aktivoivat käsky- tai kysymysotsikot toimivat Rantapallon lukijoille. Kotimaata, Thaimaata ja Kanariansaaria käsittelevät artikkelit olivat yksittäisten kohteiden suosituimmat aihepiirit. Klikkiotsikot houkuttelevat myös matkailumedian lukijoita sivustolle. On kuitenkin myös tärkeä huomio, että noin puolet otsikoista oli selkeästi faktapitoisia ja lukijoita kiinnostaa samalla tavalla ei niin viihteelliset otsikot.
Opinnäytetyössäni käyn läpi sisällönanalyysin avulla matkailumedia Rantapallon vuoden 2015 200 luetuimman artikkelin otsikkoa. Analyysissa tarkastellaan otsikoiden sanoja ja tyylisävyjä, mitkä ovat yhteistä näiden 200 otsikon joukossa. Sanat on kategorisoitu sanojen kokonaismäärän, adjektiivien, verbien, substantiivien, tyylisävyjen, numeroiden ja aikamääreiden avulla. Tutkielma tehtiin toimeksiantona Rantapallo Oy:lle, jossa olen myös itse työskennellyt ensin harjoittelijana ja sen jälkeen freelancer-toimittajana. Tutkielman taustamateriaalina toimii 200 luetuimman otsikon raakamateriaali, joka on saatu Rantapallon toimitukselta.
Otsikkoanalyysin perusteella selvisi, että lukijoita aktivoivat käsky- tai kysymysotsikot toimivat Rantapallon lukijoille. Kotimaata, Thaimaata ja Kanariansaaria käsittelevät artikkelit olivat yksittäisten kohteiden suosituimmat aihepiirit. Klikkiotsikot houkuttelevat myös matkailumedian lukijoita sivustolle. On kuitenkin myös tärkeä huomio, että noin puolet otsikoista oli selkeästi faktapitoisia ja lukijoita kiinnostaa samalla tavalla ei niin viihteelliset otsikot.