Soitonopiskelijasta soitonopettajaksi : Näkökulmia kitaransoitonopettajuuteen
Siilin, Miska (2016)
Siilin, Miska
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208870
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan kitaransoitonopettajan ammatillista kasvua ja oman työn kehittämistä. Lisäksi työ käsittelee kitaransoitonopettajan identiteetin muodostumista, työmotivaation ylläpitämistä, asiantuntijuuden rakentumista ja ammatillisten haasteiden kohtaamista.
Työssä haastateltiin kolmea kokenutta kitaransoitonopettajaa heidän ammatti-identiteetistään, työmotivaatiostaan, asiantuntijuudestaan sekä siitä, mitä asioita he pitävät soitonopettajan työssä haasteellisina. Kitaransoitonopettajat kertoivat ammatti-identiteettinsä muodostuvan muusikko- ja soitonopettajaidentiteetistä. Lisäksi opettajat pitivät hyvän työmotivaation kannalta tärkeänä hyvän oppilas-opettaja-suhteen muodostumista sekä oppilaiden edistymistä opinnoissaan. Asiantuntijuus näytti vaikuttavan siihen, kuinka nopeasti soitonopettajat esimerkiksi kykenevät tekemään ratkaisuja opetustilanteessa. Suurin haaste näytti olevan eräänlainen genrerajojen rikkoutuminen soitonopetuksessa.
Opinnäytetyö tuo esille kitaransoitonopetuksen mahdollisuuksia ja haasteita. Lisäksi se auttaa soitonopettajia ja soitonopettajiksi opiskelevia reflektoimaan omaa toimintaansa. Opinnäytetyön on myös tarkoitus auttaa soitonopettajia löytämään oikeanlainen tasapaino muusikkouden ja opettajuuden välillä.
Työssä haastateltiin kolmea kokenutta kitaransoitonopettajaa heidän ammatti-identiteetistään, työmotivaatiostaan, asiantuntijuudestaan sekä siitä, mitä asioita he pitävät soitonopettajan työssä haasteellisina. Kitaransoitonopettajat kertoivat ammatti-identiteettinsä muodostuvan muusikko- ja soitonopettajaidentiteetistä. Lisäksi opettajat pitivät hyvän työmotivaation kannalta tärkeänä hyvän oppilas-opettaja-suhteen muodostumista sekä oppilaiden edistymistä opinnoissaan. Asiantuntijuus näytti vaikuttavan siihen, kuinka nopeasti soitonopettajat esimerkiksi kykenevät tekemään ratkaisuja opetustilanteessa. Suurin haaste näytti olevan eräänlainen genrerajojen rikkoutuminen soitonopetuksessa.
Opinnäytetyö tuo esille kitaransoitonopetuksen mahdollisuuksia ja haasteita. Lisäksi se auttaa soitonopettajia ja soitonopettajiksi opiskelevia reflektoimaan omaa toimintaansa. Opinnäytetyön on myös tarkoitus auttaa soitonopettajia löytämään oikeanlainen tasapaino muusikkouden ja opettajuuden välillä.