Verkkomedia tuottavaksi : laadukas sisältö, rahoitus ja kävijät
Jokelainen, Luumu (2016)
Jokelainen, Luumu
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208868
Tiivistelmä
Yhä useampi media-alan työntekijä toimii internetissä, mutta harva journalisti kuiten-kaan vielä yrittää siellä. Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, miten mediasisällön tuottaja voi perustaa internetiin uuden verkkosivuston ja tehdä sillä tuottoa. Tutkielma ei perehdy erityisesti sisällöntuotantoon, vaan keskittyy sen sijaan rahoitusmalleihin, verkkosivun toimintaan ja verkkovierailijoiden haalintaan ja hallintaan.
Tietoa on kerätty tutkimuksista, asiantuntijateksteistä sekä kehitystyön avulla. Kehitys-työ oli vaikuttavia puheita videomuodossa esittelevä verkkosivusto, jota ei koskaan julkaistu, mutta jonka kautta saatiin tietoa verkkomedian perustamisesta käytännön tasolla.
Yleisin verkkosivuston rahoitustapa ovat verkkomainokset, joita on eri tyyppisiä. Mai-nosten tulee sopia kunkin sivun teemaan ja aihepiiriin ja jotta niillä voi tehdä kunnollista tulosta, täytyy kävijöitä olla suuri määrä. Muita rahoitusratkaisuja ovat joukkorahoitukset, maksumuurit, lainat ja apurahat.
Tutkielma osoitti, että verkkomedian menestys vaatii laadukkaan sisällön, tietoteknistä osaamista, kohdistettua ja ammattimaista markkinointia, esteettisesti, mobiiliversioltaan ja käyttömukavuudeltaan onnistuneen verkkosivuston sekä kävijäkunnan tuntemusta.
Tietoa on kerätty tutkimuksista, asiantuntijateksteistä sekä kehitystyön avulla. Kehitys-työ oli vaikuttavia puheita videomuodossa esittelevä verkkosivusto, jota ei koskaan julkaistu, mutta jonka kautta saatiin tietoa verkkomedian perustamisesta käytännön tasolla.
Yleisin verkkosivuston rahoitustapa ovat verkkomainokset, joita on eri tyyppisiä. Mai-nosten tulee sopia kunkin sivun teemaan ja aihepiiriin ja jotta niillä voi tehdä kunnollista tulosta, täytyy kävijöitä olla suuri määrä. Muita rahoitusratkaisuja ovat joukkorahoitukset, maksumuurit, lainat ja apurahat.
Tutkielma osoitti, että verkkomedian menestys vaatii laadukkaan sisällön, tietoteknistä osaamista, kohdistettua ja ammattimaista markkinointia, esteettisesti, mobiiliversioltaan ja käyttömukavuudeltaan onnistuneen verkkosivuston sekä kävijäkunnan tuntemusta.