Kohti kuvitteellista kitarabigbandia : Sektiosoittokitaristin nuotinluvun ja fraseerauksen kehittämistyökaluna
Raikaslehto, Markku (2016)
Raikaslehto, Markku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208899
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni esittelen kaksi nuotinluvun ja fraseerauksen kehittämiseksi säveltämääni kitarayhtyesovitusta. Sävellystyön lisäksi olen tutkinut kitaristien nuotinlukua, siinä ilmeneviä ongelmia ja perimmäisiä niiden syitä niiden takana.
Opinnäytetyön alkuosassa esittelen lyhyesti instrumenttiopetuksen ryhmäopetusta oppilaitoksessani pop & jazzkonservatorio Lappiassa, Torniossa. Tämän jälkeen tarkastelen muutaman esimerkin valossa kitaristien nuotinluvun ongelmia. Myöhäinen opiskelun aloittamisikä tuntuu olevan yksi lukemista hidastava tekijä. Kitaran fyysinen rakenne, joka mahdollistaa saman sävelen soittamisen eri paikoista kitaran otelautaa, aiheuttaa myös nuotinluvun opiskelulle ja nuoteista soittamiselle motivaatiohaasteen. Kitaran otelautaa kuvaava tabulatuurinuotti korvaa usein perinteisen nuottikirjoituksen kitaransoittoa harrastavien keskuudessa. Tabulatuureja käytetään yleisesti myös kitaransoiton oppikirjoissa nuotinviivaston tukena. Valitettavan usein nuottikuva jää tällöin helposti lukematta.
Omassa opettajan työssäni olen panostanut erityisen paljon nuotinlukuun ja kitaran otelaudan hahmottamiseen myös nuoteista. Soitatan viikoittain opiskelijoilla nuotinlukuharjoituksia. Olen muutaman vuoden ajan tehnyt kitarayhtyesovituksia tunnetuista jazz-sävelmistä.
Tätä opinnäytetyötä varten olen säveltänyt kaksi blues-kappaletta, Half Bob sekä Minor Blues for a Major Instrument. Kappaleet on sovitettu kahdelle erikokoiselle kitarakokoonpanolle. Kokoonpanojen koon rajoitteena on ollut oma opiskelijaryhmäni kitaristimäärä, joka tänä lukuvuonna on ollut 8. Kyseisissä kappaleissa kitarat on jaettu kahteen sektioon, jotka imitoivat big band yhtyeen puhaltajia. Halutun soundin toteuttamiseksi olen opiskelijoitteni kanssa tutkinut säröefektin käyttöä ja kitaramikrofonin valintaa eri puhaltimia matkittaessa. Varsinaisen nuotinluvun lisäksi kirjoittamani kappaleet pyrkivät kehittämään opiskelijoitteni fraseerausta ja yhtyesoittotaitoja. Edellisen lisäksi kappaleissa on myös omat musiikilliset haasteensa. Kappaleen Half Bob melodia liikkuu sointuarpeggioin ja kappaleen Minor Blues… melodia hyödyntää melodisen mollin eli jazzmollin moodeja.
Opinnäytetyön lopuksi pohdin sektiosovitusten kaupallisia vaihtoehtoja: kirja, jako internetsivun kautta, mahdollinen ”kitarakaraoke” –sovellus.
Opinnäytetyön alkuosassa esittelen lyhyesti instrumenttiopetuksen ryhmäopetusta oppilaitoksessani pop & jazzkonservatorio Lappiassa, Torniossa. Tämän jälkeen tarkastelen muutaman esimerkin valossa kitaristien nuotinluvun ongelmia. Myöhäinen opiskelun aloittamisikä tuntuu olevan yksi lukemista hidastava tekijä. Kitaran fyysinen rakenne, joka mahdollistaa saman sävelen soittamisen eri paikoista kitaran otelautaa, aiheuttaa myös nuotinluvun opiskelulle ja nuoteista soittamiselle motivaatiohaasteen. Kitaran otelautaa kuvaava tabulatuurinuotti korvaa usein perinteisen nuottikirjoituksen kitaransoittoa harrastavien keskuudessa. Tabulatuureja käytetään yleisesti myös kitaransoiton oppikirjoissa nuotinviivaston tukena. Valitettavan usein nuottikuva jää tällöin helposti lukematta.
Omassa opettajan työssäni olen panostanut erityisen paljon nuotinlukuun ja kitaran otelaudan hahmottamiseen myös nuoteista. Soitatan viikoittain opiskelijoilla nuotinlukuharjoituksia. Olen muutaman vuoden ajan tehnyt kitarayhtyesovituksia tunnetuista jazz-sävelmistä.
Tätä opinnäytetyötä varten olen säveltänyt kaksi blues-kappaletta, Half Bob sekä Minor Blues for a Major Instrument. Kappaleet on sovitettu kahdelle erikokoiselle kitarakokoonpanolle. Kokoonpanojen koon rajoitteena on ollut oma opiskelijaryhmäni kitaristimäärä, joka tänä lukuvuonna on ollut 8. Kyseisissä kappaleissa kitarat on jaettu kahteen sektioon, jotka imitoivat big band yhtyeen puhaltajia. Halutun soundin toteuttamiseksi olen opiskelijoitteni kanssa tutkinut säröefektin käyttöä ja kitaramikrofonin valintaa eri puhaltimia matkittaessa. Varsinaisen nuotinluvun lisäksi kirjoittamani kappaleet pyrkivät kehittämään opiskelijoitteni fraseerausta ja yhtyesoittotaitoja. Edellisen lisäksi kappaleissa on myös omat musiikilliset haasteensa. Kappaleen Half Bob melodia liikkuu sointuarpeggioin ja kappaleen Minor Blues… melodia hyödyntää melodisen mollin eli jazzmollin moodeja.
Opinnäytetyön lopuksi pohdin sektiosovitusten kaupallisia vaihtoehtoja: kirja, jako internetsivun kautta, mahdollinen ”kitarakaraoke” –sovellus.