Perehdyttämisaineiston Kehittäminen : Case: ABC Jalasjärvi
Luomapuro, Niina (2016)
Luomapuro, Niina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208924
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada kattava ja helppolukuinen perehdyttämis-aineisto apuvälineeksi uudelle työntekijälle ja perehdyttäjälle. Tavoitteena oli kerätä kaikki tärkeät tiedot ketjusta, toiminnasta, arvoista, strategiasta ja lainsäädännöstä lyhyesti ja ytimekkäästi.
Kehittämistyö alkoi alkukartoituksella. Työntekijöille oli tehty työhyvinvointikysely, missä kävi ilmi, että perehdytys oli huonoimmin hoidettu osa-alue työhyvinvoinnissa. Alkukartoituksena käytettiin kyselyä työntekijöille, mihin he saivat kertoa kehitysideoitaan sen hetkiseen perehdytykseen. Työntekijät kertoivat miksi heidän mielestään sen hetkinen perehdytys oli huonoiten hoidettu osa-alue työhyvinvoinnissa. Vastausten avulla saatiin perehdyttämisaineistolle suunta, mitä pitää kehittää sen hetkisessä perehdytyksessä. Kyselyssä nousi ajan riittämättömyys ja suunnittelemattomuus kehitettäviksi osa-alueiksi. Kyselyn vastauksien avulla lähdettiin miettimään perehdyttämisaineiston kokonaisuutta.
Perehdyttämisaineistossa on kaksi aineistoa uuden työntekijän aineisto ja perehdyttäjän aineisto. Perehdyttämisaineisto alkaa työntekijän perehdyttämisaineistolla. Aluksi kerrotaan ABC ketjun pelisäännöt, työnantaja ja miksi ABC ketju on olemassa. Seuraavaksi aineistossa käydään lävitse työturvallisuusasiat. Sen jälkeen uuden työntekijän aineistossa käydään lävitse ABC Jalasjärven työvuorot. Perehdyttäjän aineistossa kerrotaan millainen on hyvä perehdytys teoreettisesti ja nojataan ABC Jalasjärven työtapoihin. Perehdyttäjän aineiston oli tarkoitus antaa mahdolliset perehdytyksen osa-alueet, jotta perehdyttäjät antavat jokaiselle perehdytettävälle tasavertaisen perehdytyksen.
Kehittämistyön lopputuloksena oli helppolukuinen ja selkeä perehdyttämisaineisto uudelle työntekijälle, jonka he saavat viedä kotiin luettavaksi. Perehdyttäjän aineistossa käytiin lävitse kaikki osa-alueet mitä pitää kertoa perehdytyksessä ja näin perehdyttäjä antaa tasavertaisen perehdytyksen.
Kehittämistyö alkoi alkukartoituksella. Työntekijöille oli tehty työhyvinvointikysely, missä kävi ilmi, että perehdytys oli huonoimmin hoidettu osa-alue työhyvinvoinnissa. Alkukartoituksena käytettiin kyselyä työntekijöille, mihin he saivat kertoa kehitysideoitaan sen hetkiseen perehdytykseen. Työntekijät kertoivat miksi heidän mielestään sen hetkinen perehdytys oli huonoiten hoidettu osa-alue työhyvinvoinnissa. Vastausten avulla saatiin perehdyttämisaineistolle suunta, mitä pitää kehittää sen hetkisessä perehdytyksessä. Kyselyssä nousi ajan riittämättömyys ja suunnittelemattomuus kehitettäviksi osa-alueiksi. Kyselyn vastauksien avulla lähdettiin miettimään perehdyttämisaineiston kokonaisuutta.
Perehdyttämisaineistossa on kaksi aineistoa uuden työntekijän aineisto ja perehdyttäjän aineisto. Perehdyttämisaineisto alkaa työntekijän perehdyttämisaineistolla. Aluksi kerrotaan ABC ketjun pelisäännöt, työnantaja ja miksi ABC ketju on olemassa. Seuraavaksi aineistossa käydään lävitse työturvallisuusasiat. Sen jälkeen uuden työntekijän aineistossa käydään lävitse ABC Jalasjärven työvuorot. Perehdyttäjän aineistossa kerrotaan millainen on hyvä perehdytys teoreettisesti ja nojataan ABC Jalasjärven työtapoihin. Perehdyttäjän aineiston oli tarkoitus antaa mahdolliset perehdytyksen osa-alueet, jotta perehdyttäjät antavat jokaiselle perehdytettävälle tasavertaisen perehdytyksen.
Kehittämistyön lopputuloksena oli helppolukuinen ja selkeä perehdyttämisaineisto uudelle työntekijälle, jonka he saavat viedä kotiin luettavaksi. Perehdyttäjän aineistossa käytiin lävitse kaikki osa-alueet mitä pitää kertoa perehdytyksessä ja näin perehdyttäjä antaa tasavertaisen perehdytyksen.