Opetustuokio diabeteksesta
Holma, Pinja; Kurttila, Sanna (2016)
Holma, Pinja
Kurttila, Sanna
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229096
Tiivistelmä
Suomessa lapsi aloittaa koulun noin seitsemän vuoden iässä. Tällöin häneltä edellytetään kouluvalmiuksina keskittymiskykyä, motorisia taitoja sekä kykyä silmän ja käden yhteistyöhön. Lapset oppivat parhaiten joko näkemällä, tekemällä tai kuulemalla. Nämä erilaiset oppimistyylit tulee huomioida ohjaustuokiota suunniteltaessa.
Projektin aiheena oli käydä pitämässä opetustuokioita nuoruustyypin diabeteksesta ja kertoa lisäksi hieman ravitsemuksesta alakoulun ensimmäisen- kolmannen luokan oppilaille. Projekti toteutettiin kevään 2016 aikana, jolloin projektityöntekijät kävivät helmikuussa pitämässä koululuokissa opetustuokiot ja tekivät kirjallisen raportin maaliskuun aikana. Tulevassa terveydenhoitajantyössä ohjaus ja neuvonta ovat suuressa roolissa työnkuvaa, joten ohjauksen suunnittelu ja järjestäminen kehitti projektityöntekijöiden terveydenhoitajan osaamista.
Projektin tarkoituksena oli testata opinnäytetyönä tuotettua opetusmateriaalia koululuokissa. Projektin tekijät halusivat saada selville, onko materiaali sopiva kohderyhmälle eli ensimmäisen – kolmannen luokan oppilaille. Projektin tavoitteena oli edistää lasten diabetestietoutta sekä luoda mukava opetustuokio, jossa lapset pääsevät itsekin osallistumaan. Omana oppimistavoitteena projektin tekijöillä oli saada kokemusta opetustuokion järjestämisestä.
Projektin aiheena oli käydä pitämässä opetustuokioita nuoruustyypin diabeteksesta ja kertoa lisäksi hieman ravitsemuksesta alakoulun ensimmäisen- kolmannen luokan oppilaille. Projekti toteutettiin kevään 2016 aikana, jolloin projektityöntekijät kävivät helmikuussa pitämässä koululuokissa opetustuokiot ja tekivät kirjallisen raportin maaliskuun aikana. Tulevassa terveydenhoitajantyössä ohjaus ja neuvonta ovat suuressa roolissa työnkuvaa, joten ohjauksen suunnittelu ja järjestäminen kehitti projektityöntekijöiden terveydenhoitajan osaamista.
Projektin tarkoituksena oli testata opinnäytetyönä tuotettua opetusmateriaalia koululuokissa. Projektin tekijät halusivat saada selville, onko materiaali sopiva kohderyhmälle eli ensimmäisen – kolmannen luokan oppilaille. Projektin tavoitteena oli edistää lasten diabetestietoutta sekä luoda mukava opetustuokio, jossa lapset pääsevät itsekin osallistumaan. Omana oppimistavoitteena projektin tekijöillä oli saada kokemusta opetustuokion järjestämisestä.