Opetustuokion suunnittelu ja toteutus palvelukodissa
Parviainen, Lea (2016)
Parviainen, Lea
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229054
Tiivistelmä
Ikääntyneet hoidetaan kodeissa ja palvelukodeissa niin pitkään kuin mahdollista, mikä on monille paras tapa ikääntyä. Samaan aikaan lisääntyvät päivystyskäynnit kuormittavat päivystyspoliklinikoita ja terveyskeskuksia. Kotihoidon ja palvelukodin hoitajilta vaaditaan pätevää hoitotaitoa kohdata monisairaita, monilääkittyjä ikääntyneitä. Hoitajat tarvitsevat työpaikkakoulutusta gerontologisiin hoitotapahtumiin. Perussairauksien tunteminen yhdessä ikääntymisen tuomiin haasteisiin vaativat hoitajilta paneutumista ja kouluttautumista hyvän, arvokkaan ja laadukkaan hoidon toteuttamiseksi.
Opinnäytetyön aiheena oli opetustuokion suunnittelu ja toteuttaminen palvelukodin henkilökunnalle. Toiminnallinen projekti sisälsi tietoperustan ikääntyneiden akuuttitilanteista sekä opetustuokion suunnittelun, toteuttamisen ja sen arvioinnin. Opetustuokio sisälsi ikääntyneen tarkkailun ja tutkimisen ABCDE-protokollan mukaan sekä ISBAR-raportoinnin.
Projektin tavoitteena oli tuottaa laadukas opetustuokio, josta on käytännön hyötyä henkilökunnalle. Kehitystavoitteina olivat potilasturvallisuuden lisääntyminen ja vaaratapahtumien vähentyminen sekä henkilökunnan tietojen ja taitojen lisääminen.
Opetustuokiota varten tutustuin koulullamme julkaistuihin kehittämis- ja tutkimustyöjulkaisuihin ikääntyneiden akuuttihoidosta sekä aiheesta tehtyihin opinnäytetöihin. Tietoperustaan käytin lisäksi eri alojen asiantuntijoiden julkaisuja, tutkimuksia, kirjoja, sekä Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen, Duodecimin ja tilastokeskuksen tietoja.
Opinnäytetyön aiheena oli opetustuokion suunnittelu ja toteuttaminen palvelukodin henkilökunnalle. Toiminnallinen projekti sisälsi tietoperustan ikääntyneiden akuuttitilanteista sekä opetustuokion suunnittelun, toteuttamisen ja sen arvioinnin. Opetustuokio sisälsi ikääntyneen tarkkailun ja tutkimisen ABCDE-protokollan mukaan sekä ISBAR-raportoinnin.
Projektin tavoitteena oli tuottaa laadukas opetustuokio, josta on käytännön hyötyä henkilökunnalle. Kehitystavoitteina olivat potilasturvallisuuden lisääntyminen ja vaaratapahtumien vähentyminen sekä henkilökunnan tietojen ja taitojen lisääminen.
Opetustuokiota varten tutustuin koulullamme julkaistuihin kehittämis- ja tutkimustyöjulkaisuihin ikääntyneiden akuuttihoidosta sekä aiheesta tehtyihin opinnäytetöihin. Tietoperustaan käytin lisäksi eri alojen asiantuntijoiden julkaisuja, tutkimuksia, kirjoja, sekä Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen, Duodecimin ja tilastokeskuksen tietoja.