Ajoneuvon ohjainlaitetietojen käyttö onnettomuustutkinnassa
Ojala, Jussi (2016)
Ojala, Jussi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198698
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö toteutettiin yhteistyössä Liikennevakuutuskeskuksen liikenneturvallisuusyksikön ja Autovahinkokeskuksen kanssa. Opinnäytetyö lähti liikkeelle Liikennevakuutuskeskuksen liikenneturvallisuusyksikön tarjoamasta aiheesta.
Työtehtävänä oli tehdä onnettomuustutkintalautakunnille käytännön ohjeet siitä, miten ajoneuvojen ohjainlaitetietoja saadaan hyödynnettyä onnettomuustutkinnassa. Toissijaisena tavoitteena oli kuvata tietojen mahdolliset rajoitteet.
Työssä tarkastellaan ajoneuvoissa käytettävää Event Data Recorder -järjestelmää ja sen käyttöä onnettomuustutkinnassa. Lisäksi selvitetään, missä ajoneuvoissa kyseinen ”mustana laatikkona” tunnettu järjestelmä on ja miten EDR-tiedot saadaan ajoneuvosta esille.
Onnettomuustutkijaa pyritään ohjeistamaan oikeaan toimintaan onnettomuusajoneuvosta saatavien tietojen kanssa sekä ennen tietojen purkua että tietojen analysointivaiheessa. EDR-tietojen hyödyntäminen vaatii sekä oikeiden työmenetelmien hallintaa että tallennetun tiedon luonteen ymmärtämistä.
Työn tuloksena EDR-järjestelmän toiminta on kuvattu tarkasti. Työssä kerrotaan, mistä ajoneuvoista EDR-tiedot ovat saatavilla ja miten toimitaan, jos EDR-tietoja ei ole saatavilla. Samalla selvitetään, mitä muuta ohjainlaitetietoa saattaa olla saatavilla, miten nämä tiedot saadaan luettua ja minkälaisia rajoituksia niillä on.
Lopputuloksena on valmis materiaali, jonka perusteella voidaan luoda toimintakäsikirja onnettomuustutkintalautakunnille.
Työtehtävänä oli tehdä onnettomuustutkintalautakunnille käytännön ohjeet siitä, miten ajoneuvojen ohjainlaitetietoja saadaan hyödynnettyä onnettomuustutkinnassa. Toissijaisena tavoitteena oli kuvata tietojen mahdolliset rajoitteet.
Työssä tarkastellaan ajoneuvoissa käytettävää Event Data Recorder -järjestelmää ja sen käyttöä onnettomuustutkinnassa. Lisäksi selvitetään, missä ajoneuvoissa kyseinen ”mustana laatikkona” tunnettu järjestelmä on ja miten EDR-tiedot saadaan ajoneuvosta esille.
Onnettomuustutkijaa pyritään ohjeistamaan oikeaan toimintaan onnettomuusajoneuvosta saatavien tietojen kanssa sekä ennen tietojen purkua että tietojen analysointivaiheessa. EDR-tietojen hyödyntäminen vaatii sekä oikeiden työmenetelmien hallintaa että tallennetun tiedon luonteen ymmärtämistä.
Työn tuloksena EDR-järjestelmän toiminta on kuvattu tarkasti. Työssä kerrotaan, mistä ajoneuvoista EDR-tiedot ovat saatavilla ja miten toimitaan, jos EDR-tietoja ei ole saatavilla. Samalla selvitetään, mitä muuta ohjainlaitetietoa saattaa olla saatavilla, miten nämä tiedot saadaan luettua ja minkälaisia rajoituksia niillä on.
Lopputuloksena on valmis materiaali, jonka perusteella voidaan luoda toimintakäsikirja onnettomuustutkintalautakunnille.