Minustako ystävä? : Opas vapaaehtoistoimintaan lähimmäispalvelussa
Männikkö, Teija (2016)
Männikkö, Teija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239146
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Varkauden seurakunnan lähimmäispalvelun vapaaehtoistoimintaa. Ihmisten kokema yksinäisyys ja osattomuus ovat suurimmat syyt lähimmäisen tarpeeseen. Viime vuosina pyynnöt lähimmäisistä ovat lisääntyneet ja lähimmäispalvelulla on vaikeuksia vastata tarpeeseen riittävän nopeasti. Samaan aikaan kun yksinäisyys ja osattomuus ovat lisääntyneet, uusien lähimmäisten mukaan saaminen lähimmäispalveluun on vaikeutunut. Syynä voi olla, että ihmiset pelkäävät sitoutumista ja miettivät omaa jaksamistaan toimia lähimmäisenä. Huolimatta siitä, että toiminnassa korostetaan ei-ammatillisuutta, ihmiset voivat kokea auttamisen velvollisuutena.
Seurakunta haluaa tarjota ihmisille mielekkäitä tehtäviä, joiden kautta he pääsevät todellisesti mukaan seurakunnan toimintaan ja kantamaan vastuuta lähimmäisestä. Lähimmäispalvelulla on toimintaa, joissa ihmiset voivat kokea osallisuutta, turvallisuutta ja huolenpitoa. Lähimmäispalvelun vapaaehtoistoiminnan tarkoituksena on lisätä ihmisten hyvinvointia ja antaa heille mahdollisuuden kokea osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Vapaaehtoistoiminta antaa mahdollisuuden mielekkääseen toimintaan, uusien ihmisten tapaamiseen, vuorovaikutukseen, ryhmään kuulumiseen ja sosiaalisten verkostojen luomiseen.
Lähimmäispalvelussa vapaaehtoisina toimiminen on ystävänpalvelua. Tämä tarkoittaa sitä, että toimintaan tullaan mukaan sen hetkisin tiedoin ja taidoin. Lähimmäisenä toimiminen ei vaadi erityisosaamista vaan toiminta on kuuntelevaa läsnäoloa ja rinnalla kulkemista. Vapaaehtoisen ei tarvitse huolehtia asioista, joista vastaavat ammatti auttajat.
Lähimmäispalveluun tarvitaan materiaalia, jota voidaan käyttää vapaaehtoisten rekrytoinnissa ja lähimmäispalvelun esittelyssä. Opasta voidaan käyttää oheismateriaalina vapaaehtoisten koulutuspäivässä. Oppaan tarkoituksena on myös saada toimintaan mukaan uusia vapaaehtoisia esittelemällä lähimmäispalvelun toimintaa: organisaatiota, tehtäviä ja toiminnan periaatteita. Opas sisältää myös käytännön tietoa toiminnasta.
Kehittämistyö sisältää vaiheistetun prosessin, jonka muodostaa kehittämis- suunnittelu, - toteutus, - ja arviointivaihe. Suunnitteluprosessissa on käytetty apuna deming-ympyrää mukaillen. Haasteena oppaan kehittämisessä voi olla se, että yhtä aikaa oppaan olisi toimittava houkutteleva, informatiivinen, mutta ei saa olla liian raskas ja virkamieskielinen. Tällä opinnäytetyöllä luodaan työvälinettä lähimmäispalvelun vapaaehtoistoimintaan ja se tulee hyödyttämään kaikkia seurakunnan työntekijöitä ja kaikkia vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneita.
Seurakunta haluaa tarjota ihmisille mielekkäitä tehtäviä, joiden kautta he pääsevät todellisesti mukaan seurakunnan toimintaan ja kantamaan vastuuta lähimmäisestä. Lähimmäispalvelulla on toimintaa, joissa ihmiset voivat kokea osallisuutta, turvallisuutta ja huolenpitoa. Lähimmäispalvelun vapaaehtoistoiminnan tarkoituksena on lisätä ihmisten hyvinvointia ja antaa heille mahdollisuuden kokea osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Vapaaehtoistoiminta antaa mahdollisuuden mielekkääseen toimintaan, uusien ihmisten tapaamiseen, vuorovaikutukseen, ryhmään kuulumiseen ja sosiaalisten verkostojen luomiseen.
Lähimmäispalvelussa vapaaehtoisina toimiminen on ystävänpalvelua. Tämä tarkoittaa sitä, että toimintaan tullaan mukaan sen hetkisin tiedoin ja taidoin. Lähimmäisenä toimiminen ei vaadi erityisosaamista vaan toiminta on kuuntelevaa läsnäoloa ja rinnalla kulkemista. Vapaaehtoisen ei tarvitse huolehtia asioista, joista vastaavat ammatti auttajat.
Lähimmäispalveluun tarvitaan materiaalia, jota voidaan käyttää vapaaehtoisten rekrytoinnissa ja lähimmäispalvelun esittelyssä. Opasta voidaan käyttää oheismateriaalina vapaaehtoisten koulutuspäivässä. Oppaan tarkoituksena on myös saada toimintaan mukaan uusia vapaaehtoisia esittelemällä lähimmäispalvelun toimintaa: organisaatiota, tehtäviä ja toiminnan periaatteita. Opas sisältää myös käytännön tietoa toiminnasta.
Kehittämistyö sisältää vaiheistetun prosessin, jonka muodostaa kehittämis- suunnittelu, - toteutus, - ja arviointivaihe. Suunnitteluprosessissa on käytetty apuna deming-ympyrää mukaillen. Haasteena oppaan kehittämisessä voi olla se, että yhtä aikaa oppaan olisi toimittava houkutteleva, informatiivinen, mutta ei saa olla liian raskas ja virkamieskielinen. Tällä opinnäytetyöllä luodaan työvälinettä lähimmäispalvelun vapaaehtoistoimintaan ja se tulee hyödyttämään kaikkia seurakunnan työntekijöitä ja kaikkia vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneita.