Safea Entry+ -kulunvalvontajärjestelmän tuotteistaminen
Tiilikainen, Samu (2016)
Tiilikainen, Samu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229061
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tuotteistaa Flexim Security Oy:n kehittämä Safea Entry+ -kulunvalvontajärjestelmä. Tavoitteena oli miettiä koko tuoteprosessia sen valmistuksesta aina toimitukseen asti. Toimitusketjujen hallinta, jakelukanavien käyttö, kulunvalvontajärjestelmän asennus, käyttöönotto ja huolto olivat kokonaisuuksia, jotka tuli suunnitella tuotteistamista varten. Olennaista oli myös käyttöliittymään tutustuminen ja sen viimeistelyn suunnittelu, sillä käyttöliittymä on käyttäjän ja järjestelmän välinen työkalu. Näiden kokonaisuuksien ymmärtämiseksi oli syytä hahmottaa tuotteen elinkaari ja sen vaiheet.
Tärkeimpinä lähteinä työssä käytettiin sisäisen organisaation sekä yhteistyökumppaneiden haastatteluita. Haastatteluiden lisäksi tärkeinä lähteinä toimivat tekninen kirjallisuus sekä sähköiset lähteet. Lähteiden perusteella muodostettiin kokonaisuus, jonka perusteella tuotteistus syntyi.
Huolellisen suunnittelun ja tuotteistuksen apuna käytettiin kilpailijoiden vastaavanlaisia tuotteita, sekä mietittiin kilpailija-analyysiä. Työssä perehdyttiin tuotteistusprosessiin monen eri organisaatiotahon näkökulmasta, jolloin eri näkökulmat tuli ottaa huomioon. Osana insinöörityötä suoritettiin Safea Entry+ -kulunvalvontajärjestelmän asennus ja käyttöönotto demo-oveen. Tämä projekti toimii samalla yrityksen pilottiprojektina tulevaisuutta ajatellen.
Työn tuloksena onnistuttiin rajaamaan kohderyhmät, joille Safea Entry+ -kulunvalvontajärjestelmää lähdetään tarjoamaan. Järjestelmän teknisien ominaisuuksien perusteella todettiin sen olevan kustannustehokas ratkaisu pienille ja keskisuurille asiakkaille. Pilottiprojektin avulla pystyttiin todentamaan järjestelmän toimivuus, jonka perusteella sitä voidaan lähteä tarjoamaan asiakkaille.
Tärkeimpinä lähteinä työssä käytettiin sisäisen organisaation sekä yhteistyökumppaneiden haastatteluita. Haastatteluiden lisäksi tärkeinä lähteinä toimivat tekninen kirjallisuus sekä sähköiset lähteet. Lähteiden perusteella muodostettiin kokonaisuus, jonka perusteella tuotteistus syntyi.
Huolellisen suunnittelun ja tuotteistuksen apuna käytettiin kilpailijoiden vastaavanlaisia tuotteita, sekä mietittiin kilpailija-analyysiä. Työssä perehdyttiin tuotteistusprosessiin monen eri organisaatiotahon näkökulmasta, jolloin eri näkökulmat tuli ottaa huomioon. Osana insinöörityötä suoritettiin Safea Entry+ -kulunvalvontajärjestelmän asennus ja käyttöönotto demo-oveen. Tämä projekti toimii samalla yrityksen pilottiprojektina tulevaisuutta ajatellen.
Työn tuloksena onnistuttiin rajaamaan kohderyhmät, joille Safea Entry+ -kulunvalvontajärjestelmää lähdetään tarjoamaan. Järjestelmän teknisien ominaisuuksien perusteella todettiin sen olevan kustannustehokas ratkaisu pienille ja keskisuurille asiakkaille. Pilottiprojektin avulla pystyttiin todentamaan järjestelmän toimivuus, jonka perusteella sitä voidaan lähteä tarjoamaan asiakkaille.