Kahvitrendit - trendikästä kahvia terassille
Tuovila, Juliana (2016)
Tuovila, Juliana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208985
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön keskeisimmät asiat ovat trendit sekä tuotesuunnittelu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kahvilan kesäterassille uudenlaisia trendikkäitä alkoholittomia kahvi- ja teedrinkkejä. Tavoitteena oli luoda raikkaita kesään sopivia drinkkejä, jotka ovat tuoreita sekä aikaansa edellä. Kahvilan kesäterassille haluttiin alkoholittomia drinkkejä tasapainottamaan juomalistaa vähemmän alkoholipainotteiseksi.
Teoriaosuudessa käytiin läpi tuotesuunnittelua, mistä trendit syntyvät ja millaisia ovat uusimmat kahvitrendit. Lisäksi kuvataan mitä kahvilat ovat nyt ravintolapalveluissa sekä millainen tuotevalikoima kahviloissa nykypäivänä vallitsee ja kuinka kahvilat voivat kilpailla tuotteillaan. Prosessi käynnistyi asiakasymmärryksen ja vallitsevien trendien ymmärtämisellä. Tuotesuunnitteluprosessi käytiin läpi suunnittelu-, kehittely- ja esittelyvaiheiden kautta. Lopuksi suunniteltua listaa arvioitiin henkilökunnan näkemysten pohjalta ja SWOT –analyysin avulla.
Tuotekehittelyn tuotoksena syntyi uusia trendikkäitä tuotteita, jotka pitävät kahvilan tuotteet ja imagon ajanhermolla. Listan tuotteet ovat suunniteltu helpoksi toteuttaa. Lisäksi vanhempia tuotteita paranneltiin sekä nostettiin parempaan asemaan. Lista suunniteltiin kesälle 2016.
Teoriaosuudessa käytiin läpi tuotesuunnittelua, mistä trendit syntyvät ja millaisia ovat uusimmat kahvitrendit. Lisäksi kuvataan mitä kahvilat ovat nyt ravintolapalveluissa sekä millainen tuotevalikoima kahviloissa nykypäivänä vallitsee ja kuinka kahvilat voivat kilpailla tuotteillaan. Prosessi käynnistyi asiakasymmärryksen ja vallitsevien trendien ymmärtämisellä. Tuotesuunnitteluprosessi käytiin läpi suunnittelu-, kehittely- ja esittelyvaiheiden kautta. Lopuksi suunniteltua listaa arvioitiin henkilökunnan näkemysten pohjalta ja SWOT –analyysin avulla.
Tuotekehittelyn tuotoksena syntyi uusia trendikkäitä tuotteita, jotka pitävät kahvilan tuotteet ja imagon ajanhermolla. Listan tuotteet ovat suunniteltu helpoksi toteuttaa. Lisäksi vanhempia tuotteita paranneltiin sekä nostettiin parempaan asemaan. Lista suunniteltiin kesälle 2016.