ALOITTAVA YRITYSTOIMINTA KERAMIIKKA- JA TAIDE-KEHYSTYSALALLA Case Tmi Kraami : ”Kehystän ja muotoilen muistoja – en pelkästään taideteoksia”
Itävaara, Tarja (2016)
Itävaara, Tarja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168030
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin keramiikka- ja taidekehystysalalle aikovan yrityksen perustamiseen liittyviä asioita. Työssä arvioitiin erityisesti aloittavan yrityksen lähtökohtia, liikeideaa ja visiota, resursseja, yrittäjäosaamista ja kannattavuutta. Tavoitteena oli selvittää, onko aloittavalla yrityksellä kannattavuutta yrittäjän tulevaisuuden taloudellisen aseman turvaamiseksi.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen ja metodina käytettiin tapaustutkimusta. Teoreettisen viitekehyksen lähdeaineistona käytettiin kirjallisuutta ja digitaalisia lähteitä yrittäjyydestä, liiketoiminnan suunnittelusta ja yrityksen perustamisesta sekä keramiikka- ja taidekehystysalasta. Aloittavan yrityksen markkina-asemaa selvitettiin määrittelemällä asiakkaat ja yhteistyökumppanit. Kilpailijoita vertailtiin benchmarking-vertailun avulla ja riskien kartoittamisessa käytettiin SWOT-analyysiä.
Tuloksena tästä opinnäytetyöstä saatiin liiketoimintasuunnitelma, jonka perusteella keramiikka- ja taidekehystysalalla toimiva yritys voi olla taloudellisesti kannattava. Aloittavan yrityksen yritysmuodoksi valittiin yksityinen elinkeinoharjoittaja eli toiminimi, jonka toimitiloiksi tulevat sekä kivijalkamyymälä että verkkokauppa. Aloittavalla yrityksellä todettiin olevan hyvät mahdollisuudet menestyä ja saavuttaa tavoitteensa.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen ja metodina käytettiin tapaustutkimusta. Teoreettisen viitekehyksen lähdeaineistona käytettiin kirjallisuutta ja digitaalisia lähteitä yrittäjyydestä, liiketoiminnan suunnittelusta ja yrityksen perustamisesta sekä keramiikka- ja taidekehystysalasta. Aloittavan yrityksen markkina-asemaa selvitettiin määrittelemällä asiakkaat ja yhteistyökumppanit. Kilpailijoita vertailtiin benchmarking-vertailun avulla ja riskien kartoittamisessa käytettiin SWOT-analyysiä.
Tuloksena tästä opinnäytetyöstä saatiin liiketoimintasuunnitelma, jonka perusteella keramiikka- ja taidekehystysalalla toimiva yritys voi olla taloudellisesti kannattava. Aloittavan yrityksen yritysmuodoksi valittiin yksityinen elinkeinoharjoittaja eli toiminimi, jonka toimitiloiksi tulevat sekä kivijalkamyymälä että verkkokauppa. Aloittavalla yrityksellä todettiin olevan hyvät mahdollisuudet menestyä ja saavuttaa tavoitteensa.