Motivoivaa opetusta pelillistämisen keinoin
Havukainen, Anni (2016)
Havukainen, Anni
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239145
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pyrkii avaamaan termiä pelillistäminen. Työ tutustuu siihen, miten pelillistäminen määritellään, kuinka sitä hyödynnetään eri aloilla (esimer-kiksi opetus, markkinointi ja liiketoiminta) ja miksi se mielletään niin toimivana tekniikkana alasta riippumatta. Erityishuomio on kiinnitetty pelillistämiseen ope-tuksen yhteydessä. Työ on toteutettu osana FakeFish-yrityksen opetushallituk-selle toteutettavaa pelillistämisprojektia, jonka tarkoituksena on pelillistää Kale-valan maailmaa nuorille lähestyttävämpään muotoon.
Työ kuvaa pelillistämisen perusteiden lisäksi opetuspelien perusteita, esimerk-kejä toteutetuista peleistä sekä niiden sijaa ja merkitystä opetukselle. Opetuspe-lien roolia on pyritty tutkimaan kriittisesti, nostamalla esille hyvät ja huonot puo-let pelien merkityksestä ja vaikutuksista.
Tämän lisäksi työssä tutkitaan kuinka pelit vaikuttavat pelaajiin. Esimerkiksi, kuinka pelit, viihteelliset- ja opetuspelit, onnistuvat pitämään pelaajan motivaa-tiota yllä pitkiäkin aikoja. Työ antaa ohjeita, kuinka erilaisia ihmisen sisäisiä mo-tivaatioon vaikuttavia tekijöitä ja psykologisia tarpeita voi hyödyntää pelinkehi-tyksessä. Pelien palkitsevuus ja ihmisen tarve saada palkinto suoritetusta tehtä-västä ovat tärkeinä elementteinä. Opinnäytetyö kuvaa, kuinka pelillistäminen ja ennen kaikkea palkitseminen toteutettiin opetushallituksen oppimispeliprojek-tissa. Työn toteutus aikana projekti ehti suunnittelu vaiheeseen, joten työ kuvaa vastaavalla tasolla sekä projektia, että palkitsemismetodia.
Työ kuvaa pelillistämisen perusteiden lisäksi opetuspelien perusteita, esimerk-kejä toteutetuista peleistä sekä niiden sijaa ja merkitystä opetukselle. Opetuspe-lien roolia on pyritty tutkimaan kriittisesti, nostamalla esille hyvät ja huonot puo-let pelien merkityksestä ja vaikutuksista.
Tämän lisäksi työssä tutkitaan kuinka pelit vaikuttavat pelaajiin. Esimerkiksi, kuinka pelit, viihteelliset- ja opetuspelit, onnistuvat pitämään pelaajan motivaa-tiota yllä pitkiäkin aikoja. Työ antaa ohjeita, kuinka erilaisia ihmisen sisäisiä mo-tivaatioon vaikuttavia tekijöitä ja psykologisia tarpeita voi hyödyntää pelinkehi-tyksessä. Pelien palkitsevuus ja ihmisen tarve saada palkinto suoritetusta tehtä-västä ovat tärkeinä elementteinä. Opinnäytetyö kuvaa, kuinka pelillistäminen ja ennen kaikkea palkitseminen toteutettiin opetushallituksen oppimispeliprojek-tissa. Työn toteutus aikana projekti ehti suunnittelu vaiheeseen, joten työ kuvaa vastaavalla tasolla sekä projektia, että palkitsemismetodia.