Sosiaalinen media osana matkailuyrityksen markkinointia : Case: Sallatunturin Tuvat
Virkkula, Sara (2016)
Virkkula, Sara
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239319
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa sosiaalisen median hyödyntämistä markkinointikanavana lappilaisessa matkailuyrityksessä. Opinnäytetyön kohdeyritys on matkailualalla toimiva perheyritys Sallatunturin Tuvat, joka tarjoaa majoitus-, ravintola- ja ohjelmapalveluita Sallassa. Opinnäytetyö vastaa seuraaviin tutkimusongelmiin: 1) mitä markkinointiviestinnän keinoja matkailualalla käytetään nykyään, 2) miten sosiaalista mediaa on tällä hetkellä hyödynnetty yrityksen viestinnässä sekä 3) miten yritys voi kehittää näkyvyyttään sosiaalisessa mediassa. Työn päätavoitteena on luoda yritykselle sosiaalisen median opas, joka helpottaa yrityksen jokapäiväistä toimintaa ja viestintää sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tietoperusta on kerätty matkailualan, sosiaalisen median ja markkinoinnin osa-alueilta. Työssä on käytetty tutkimusmenetelminä henkilöstökyselyä, SkiExpo-messuilla teetettyjä haastatteluja, Webropolin avulla toteutettua yrityksen Facebook-seuraajille teetettyä kyselyä sekä benchmarking-vertailua. Henkilöstökyselyllä haluttiin selvittää henkilökunnan lähtökohdat ja kiinnostus sosiaalisen median markkinointiin. Facebook-kyselyllä tutkittiin seuraajien mielipiteitä yrityksen nykyisestä sosiaalisen median markkinoinnista ja ajatuksia siitä, miten yrityksen tulisi parantaa markkinointia tulevaisuudessa. SkiExpo-messuilla toteutettujen haastattelujen tarkoituksena oli selvittää suosituimmat sosiaalisen median kanavat. Yrityksen sosiaalisen median markkinointiin ja sen tehokkuuteen perehdyttiin suorittamalla benchmarking-vertailu, ruotsalaista Camp Ripan yritystä seuraamalla.
Opinnäytetyössä perehdyttiin matkailualaan ja sosiaaliseen mediaan markkinointikanavana. Työssä rajattiin yritykselle sopivimmat sosiaalisen median markkinointikanavat: Facebook, Instagram, YouTube sekä blogit. Yritykselle luotiin sosiaalisen median opas, joka sisältää ohjeita kyseisten kanavien toiminnasta, päivitysten aiheista, vuorovaikutuksesta seuraajien kanssa, julkaisujen ajankohdista sekä vuosikello helpottamaan päivitysten suunnittelua.
Sosiaalisen median avulla on mahdollista saavuttaa suuria määriä ihmisiä, useista eri kansallisuuksista –tämä tekee sosiaalisesta mediasta hyödyllisen markkinointikanavan matkailualan yritykselle. Yrityksen on hyvä ottaa sosiaalisen median kanavat osaksi markkinointiaan ja yritykselle luotu sosiaalisen median opas auttaa Sallatunturin Tupia hyödyntämään kanavien tarjoamaa potentiaalia. Yrityksen tulee luoda kanaville profiilit, jakaa päivityksiä säännöllisesti ja olla aktiivisesti vuorovaikutuksessa seuraajiensa kanssa.
Opinnäytetyön tietoperusta on kerätty matkailualan, sosiaalisen median ja markkinoinnin osa-alueilta. Työssä on käytetty tutkimusmenetelminä henkilöstökyselyä, SkiExpo-messuilla teetettyjä haastatteluja, Webropolin avulla toteutettua yrityksen Facebook-seuraajille teetettyä kyselyä sekä benchmarking-vertailua. Henkilöstökyselyllä haluttiin selvittää henkilökunnan lähtökohdat ja kiinnostus sosiaalisen median markkinointiin. Facebook-kyselyllä tutkittiin seuraajien mielipiteitä yrityksen nykyisestä sosiaalisen median markkinoinnista ja ajatuksia siitä, miten yrityksen tulisi parantaa markkinointia tulevaisuudessa. SkiExpo-messuilla toteutettujen haastattelujen tarkoituksena oli selvittää suosituimmat sosiaalisen median kanavat. Yrityksen sosiaalisen median markkinointiin ja sen tehokkuuteen perehdyttiin suorittamalla benchmarking-vertailu, ruotsalaista Camp Ripan yritystä seuraamalla.
Opinnäytetyössä perehdyttiin matkailualaan ja sosiaaliseen mediaan markkinointikanavana. Työssä rajattiin yritykselle sopivimmat sosiaalisen median markkinointikanavat: Facebook, Instagram, YouTube sekä blogit. Yritykselle luotiin sosiaalisen median opas, joka sisältää ohjeita kyseisten kanavien toiminnasta, päivitysten aiheista, vuorovaikutuksesta seuraajien kanssa, julkaisujen ajankohdista sekä vuosikello helpottamaan päivitysten suunnittelua.
Sosiaalisen median avulla on mahdollista saavuttaa suuria määriä ihmisiä, useista eri kansallisuuksista –tämä tekee sosiaalisesta mediasta hyödyllisen markkinointikanavan matkailualan yritykselle. Yrityksen on hyvä ottaa sosiaalisen median kanavat osaksi markkinointiaan ja yritykselle luotu sosiaalisen median opas auttaa Sallatunturin Tupia hyödyntämään kanavien tarjoamaa potentiaalia. Yrityksen tulee luoda kanaville profiilit, jakaa päivityksiä säännöllisesti ja olla aktiivisesti vuorovaikutuksessa seuraajiensa kanssa.