Opetusravintola Paviljongin oppimisympäristöt
Muje, Anita (2016)
Muje, Anita
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249396
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Itä-Savon koulutuskuntayhtymän oppimisympäristöistä Paviljongin liiketoiminnassa.
Työni oli havainnoimalla tehtävä laadullinen tutkimus. Havainnointi tarkoittaa oppia katsomalla, sitä työni on ollut kokonaisuudessaan. Työssäni tein osallistuvaa havainnointia Paviljongin opetusravintolassa. Kuinka ohjausta tehdään ja millaisia oppimisympäristöjä Paviljongilla on? Miten opiskelijat siellä työskentelevät? Missä määrin on mahdollista integroida teoria ja käytäntö?
Havaitsin että oppimisympäristöjä kannattaa päivittää. Jo pelkästään siksi, että tilat tarvitsevat uusia koneita ja laitteita. Toiseksi oppimisympäristöjä on mahdollista kehittää niin, että ne palvelevat nuoria, jotka tarvitsevat helpompia ja vaatimattomampia ympäristöjä joissa toteuttaa ammattiosaamisen näyttöjä.
Oppimisympäristöjä muokkaamalla integrointi mahdollistuu niin, että opetusta, joka tapahtuu luokassa, voidaan siirtää ravintolan salille, jossa myös todelliset asiakaspalvelutilanteet tapahtuvat.
Verkko-opintojen ja mobilisaation lisäännyttyä on opetusta muutettu enemmän itseohjautuvaan oppimiseen. Opettajan rooli on vaihtunut ekspertistä ohjaajaksi ja neuvonantajaksi.
Työni tulokset alkavat näkyä vasta kun kehittämisideoita otetaan käytäntöön konkreettisesti. Kaikki ei voi muuttua kerralla, vaan ideoiden toteutus vaatii suunnitelmallisuutta ja yhteistyötä eri henkilöstöryhmien välillä.
Työni oli havainnoimalla tehtävä laadullinen tutkimus. Havainnointi tarkoittaa oppia katsomalla, sitä työni on ollut kokonaisuudessaan. Työssäni tein osallistuvaa havainnointia Paviljongin opetusravintolassa. Kuinka ohjausta tehdään ja millaisia oppimisympäristöjä Paviljongilla on? Miten opiskelijat siellä työskentelevät? Missä määrin on mahdollista integroida teoria ja käytäntö?
Havaitsin että oppimisympäristöjä kannattaa päivittää. Jo pelkästään siksi, että tilat tarvitsevat uusia koneita ja laitteita. Toiseksi oppimisympäristöjä on mahdollista kehittää niin, että ne palvelevat nuoria, jotka tarvitsevat helpompia ja vaatimattomampia ympäristöjä joissa toteuttaa ammattiosaamisen näyttöjä.
Oppimisympäristöjä muokkaamalla integrointi mahdollistuu niin, että opetusta, joka tapahtuu luokassa, voidaan siirtää ravintolan salille, jossa myös todelliset asiakaspalvelutilanteet tapahtuvat.
Verkko-opintojen ja mobilisaation lisäännyttyä on opetusta muutettu enemmän itseohjautuvaan oppimiseen. Opettajan rooli on vaihtunut ekspertistä ohjaajaksi ja neuvonantajaksi.
Työni tulokset alkavat näkyä vasta kun kehittämisideoita otetaan käytäntöön konkreettisesti. Kaikki ei voi muuttua kerralla, vaan ideoiden toteutus vaatii suunnitelmallisuutta ja yhteistyötä eri henkilöstöryhmien välillä.