Päiväkirja: Palvelupäällikkö ulkoistuspalvelutoimittajalla
Jäppinen, Matti (2016)
Jäppinen, Matti
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239265
Tiivistelmä
Tämä ulkoistustoimittajan palvelupäällikkötyöstä kertova portfoliomainen päiväkirjaopinnäytetyö koostuu yhdeksän viikon aikana tehdystä työseurannasta ja viikoittain tehdyistä viikkoanalyyseistä.
Työympäristön sidosryhmät koostuvat Suomen ja ulkomaiden tuotantoyksiköistä, Suomen asiakashallintaan liittyvistä yksiköistä ja asiakkaista. Palvelupäällikön työtehtävät koostuvat kommunikoinnista ja vuorovaikutuksesta asiakkaan henkilöiden kanssa, asiakkaan lasku- tuksesta, tarjousten täyttämisestä ja niiden tietojen keräämisestä, raportoinnista asiakkaalle ja johdolle sekä asiakassopimusten hallinnoinnista ja päivittämisestä. Asiakirjahallinnon alle kuuluvia tehtäviä ovat prosessin jalkautus, kehitysylläpito ja seuranta oman yksikön näkökulmasta.
Viikkoanalyyseissä kerron tarkemmin reklamaatioihin vastaamisesta, ITIL:n muutos-, häiriö- ja ongelmanhallintaprosesseista, sopimusten neuvottelusta sekä niihin liittyvistä JIT- ehdoista, henkilökohtaista johtajasuuntautuneisuudesta, johtajasuuntautuneisuuden kehitystä, videoneuvottelutyökaluista, etätyöstä, pilvipalveluista sekä Euroopan tulevasta tieto- turva-asetuksesta. Pääpaino kaikista edellä mainituilla alueilla on omassa työssäni kerätyt kokemukset ja tottumukset.
Päiväkirjan tekemisen ansiosta tehtävien priorisointi ja kokonaisuuden hahmottaminen on parantunut. Myös henkilökohtaiset kehittymiskohteet ovat selkiytyneet ja palaverien järjestely on tehostunut.
Jatkon osalta voisi myös olla hyödyllistä tehdä vastaavaa analysointia niin päivittäisten työtehtävien kuin johtajuussuuntautuneisuuden osalta myöhemmin tulevaisuudessa, nyt kun kehittämisalueet ja –toimenpiteet ovat selvillä. Ajoittainen analysointi varmistaisi sen, että kehitystoimenpiteet ovat tehokkaita ja mahdollistaisi valittujen kehityskohteiden muokkaamisen. Näin kehitystä voidaan paremmin ohjata kohti haluttua johtajuussuuntautuneisuutta.
Työympäristön sidosryhmät koostuvat Suomen ja ulkomaiden tuotantoyksiköistä, Suomen asiakashallintaan liittyvistä yksiköistä ja asiakkaista. Palvelupäällikön työtehtävät koostuvat kommunikoinnista ja vuorovaikutuksesta asiakkaan henkilöiden kanssa, asiakkaan lasku- tuksesta, tarjousten täyttämisestä ja niiden tietojen keräämisestä, raportoinnista asiakkaalle ja johdolle sekä asiakassopimusten hallinnoinnista ja päivittämisestä. Asiakirjahallinnon alle kuuluvia tehtäviä ovat prosessin jalkautus, kehitysylläpito ja seuranta oman yksikön näkökulmasta.
Viikkoanalyyseissä kerron tarkemmin reklamaatioihin vastaamisesta, ITIL:n muutos-, häiriö- ja ongelmanhallintaprosesseista, sopimusten neuvottelusta sekä niihin liittyvistä JIT- ehdoista, henkilökohtaista johtajasuuntautuneisuudesta, johtajasuuntautuneisuuden kehitystä, videoneuvottelutyökaluista, etätyöstä, pilvipalveluista sekä Euroopan tulevasta tieto- turva-asetuksesta. Pääpaino kaikista edellä mainituilla alueilla on omassa työssäni kerätyt kokemukset ja tottumukset.
Päiväkirjan tekemisen ansiosta tehtävien priorisointi ja kokonaisuuden hahmottaminen on parantunut. Myös henkilökohtaiset kehittymiskohteet ovat selkiytyneet ja palaverien järjestely on tehostunut.
Jatkon osalta voisi myös olla hyödyllistä tehdä vastaavaa analysointia niin päivittäisten työtehtävien kuin johtajuussuuntautuneisuuden osalta myöhemmin tulevaisuudessa, nyt kun kehittämisalueet ja –toimenpiteet ovat selvillä. Ajoittainen analysointi varmistaisi sen, että kehitystoimenpiteet ovat tehokkaita ja mahdollistaisi valittujen kehityskohteiden muokkaamisen. Näin kehitystä voidaan paremmin ohjata kohti haluttua johtajuussuuntautuneisuutta.