Yrityksen suorituskyvyn parantaminen ydinprosessin uudelleensuunnittelun avulla
Kajava, Ville (2016)
Kajava, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239272
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli kehittää ja tehostaa rakennusalalla toimivan pienen yrityksen ydinprosessin toimintaa. Yrityksen toiminta oli ollut perustamisesta lähtien muuttumaton huolimatta yrityksen toiminnan kasvusta ja monipuolistumisesta. Muuttumattomuuden ja asiakkaiden lisääntymisen vuoksi yrityksellä olisi ollut väistämättä tarve investoida uusiin resursseihin. Tarkoituksena oli tutkia mahdollisuutta pidentää tarvetta investoida uusiin resursseihin suunnittelemalla yrityksen toiminta tehokkaammaksi.
Työn tavoitteena oli luoda yritykselle selkeä käsitys omasta ydinprosessistaan, korjata käytössä olevan prosessin tehottomuuksia, vähentää läpimenoaikaa ja luoda puitteet sidosryhmien väliselle viestinnälle ja yrityksen kaikkien työntekijöiden kehittämiselle. Kehittämisellä pyrittiin parempaan kustannusrakenteeseen vähentämällä turhia kuluja, optimoimalla nykyistä kustannusrakennetta, lisäämällä työntekijöiden vastuuta, mittaamalla suoriutumista ja parantamalla maksuehtoja.
Uudelleensuunnittelun avulla pyrittiin suunnittelemaan ydinprosessin osat uudestaan pitäen silmällä yrityksen nykyisiä resursseja ja nykypäivän tarjoamia IT-mahdollisuuksia. Ydinprosessin tarkastelu tehtiin prosessilähtöisestä, jotta yritys pystyisi tulevassa seuraamaan ja jatkokehittämään nimettyjä prosesseja erikseen muista ydinprosessin prosesseista. Suorituksen mittaamisella ja suorituksesta palkitsemisella puolestaan luotiin puitteet yrityksen tavoitteita vastaavaan toimintaan.
Uudelleensuunniteltu prosessi lisäsi viestintää yrityksen sidosryhmille ja työntekijöille. Työnjohdon rooli projektien vetäjänä korostui entisestään, mikä puolestaan vaikutti suoraan projektien laadukkaampaan hoitamiseen. Asennustyön laadun tarkkailu uudistui lisääntyneiden laatukontrollipisteiden ansiosta. Hankinnan ennakoiva suunnittelu paransi läpimenoaikaa, lisäsi työntekijöiden vastuuta sekä vähensi turhia työaika- ja varastointikustannuksia.
Uudelleensuunnittelu loi puitteen tarkastella yrityksen ydinprosessin toiminta läpikotaisin uudestaan, mikä paransi yrityksen resurssien uudelleensuunnitteluun.
Työn tavoitteena oli luoda yritykselle selkeä käsitys omasta ydinprosessistaan, korjata käytössä olevan prosessin tehottomuuksia, vähentää läpimenoaikaa ja luoda puitteet sidosryhmien väliselle viestinnälle ja yrityksen kaikkien työntekijöiden kehittämiselle. Kehittämisellä pyrittiin parempaan kustannusrakenteeseen vähentämällä turhia kuluja, optimoimalla nykyistä kustannusrakennetta, lisäämällä työntekijöiden vastuuta, mittaamalla suoriutumista ja parantamalla maksuehtoja.
Uudelleensuunnittelun avulla pyrittiin suunnittelemaan ydinprosessin osat uudestaan pitäen silmällä yrityksen nykyisiä resursseja ja nykypäivän tarjoamia IT-mahdollisuuksia. Ydinprosessin tarkastelu tehtiin prosessilähtöisestä, jotta yritys pystyisi tulevassa seuraamaan ja jatkokehittämään nimettyjä prosesseja erikseen muista ydinprosessin prosesseista. Suorituksen mittaamisella ja suorituksesta palkitsemisella puolestaan luotiin puitteet yrityksen tavoitteita vastaavaan toimintaan.
Uudelleensuunniteltu prosessi lisäsi viestintää yrityksen sidosryhmille ja työntekijöille. Työnjohdon rooli projektien vetäjänä korostui entisestään, mikä puolestaan vaikutti suoraan projektien laadukkaampaan hoitamiseen. Asennustyön laadun tarkkailu uudistui lisääntyneiden laatukontrollipisteiden ansiosta. Hankinnan ennakoiva suunnittelu paransi läpimenoaikaa, lisäsi työntekijöiden vastuuta sekä vähensi turhia työaika- ja varastointikustannuksia.
Uudelleensuunnittelu loi puitteen tarkastella yrityksen ydinprosessin toiminta läpikotaisin uudestaan, mikä paransi yrityksen resurssien uudelleensuunnitteluun.